Vollegrond

Nieuws

Eerste trekker apk-gekeurd

Vorige week vond bij Jabotech in Nijbroek (Gld.) de eerste apk-keuring plaats. Een Claas Axion 920 is eerste trekker in Nederland die op een apk-rapport staat. De RDW spreekt van een mijlpaal.

De keuring van de Claas Axion is uitgevoerd door Jacob Broeder, eigenaar van Jabotech. Bij de keuring was ook adviseur uitvoering van de RDW, Arthur van Lee, aanwezig. Tijdens de keuring bekeek Van Lee of de keuring uitgevoerd werd zoals de RDW bedacht en bedoelt heeft.

Duur apk-keuring afhankelijk van de opties

Op 22 juni werd de Claas Axion 920 apk-gekeurd. Broeder verwachtte geen technische mankementen aan de jonge trekker. Alleen de koplampen stonden verkeerd afgesteld, dit kon eenvoudig bijgesteld worden met een schroevendraaier, aldus Broeder. Broeder verwacht dat het keuren van een trekker een half uur tot een uur in beslag gaat nemen. Dit is afhankelijk van de uitvoering en opties van de trekker.

Lees verder onder de tweet.

Apk-plicht door Europese richtlijn

De apk-plicht voor snelle landbouwtrekkers komt door de invoering van de Europese richtlijn. Daarin is bepaald dat landbouwtrekkers op wielen met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u (trekkers met een 50 km/u versnellingsbak), periodiek technisch gecontroleerd moeten worden. De maximumconstructiesnelheid in het kentekenbewijs is bepalend of een trekker wel of niet apk-plichtig is. Staat in het kentekenbewijs een maximumconstructiesnelheid van 40,00 km/u of minder dan is er geen apk-plicht. Staat er 40,01 km/u of meer dan moet de trekker apk-gekeurd worden. In de praktijk geldt dat de maximumconstructiesnelheid, vermeerdert met 5 km/u bepalend is. Zolang de gemeten snelheid bij controle maximaal 45 km/u bedraagt, is het nog steeds een 40 km/u-trekker en dus niet apk-plichtig. Landbouwtrekkers op rupsen, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en getrokken materieel zijn niet apk-plichtig.

Uitzondering apk-plicht voor ‘snelle’ trekkers

Er zijn enkele uitzonderingen op de apk-plicht voor ‘snelle’ trekkers. Volgens de Europese apk-richtlijn kunnen lidstaten voertuigen die hoofdzakelijk voor landbouw-, tuinbouw-, bosbouw-, veeteelt- of visserijdoeleinden worden gebruikt uitgezonderd worden van de apk-plicht. Nederland maakt gebruik van deze uitzondering. Het criterium ‘hoofdzakelijk’ is lastig. In de praktijk wordt gekeken naar de werkzaamheden waarbij de ‘snelle’ trekker wordt ingezet. Hierbij wordt uitgegaan van de aard van het bedrijf. Snelle trekkers die ingezet worden in de landbouw, tuinbouw, bosbouw, veeteelt of visserij, vallen onder de uitzondering van de apk-plicht. Snelle trekkers die voornamelijk rijden op terreinen van derden, zoals bij veel loonwerkers het geval is, vallen niet onder de vrijstelling van de apk.
De uitzondering van de apk-plicht voor snelle trekkers is alleen geldig in Nederland. In Duitsland bijvoorbeeld geldt de apk-plicht voor alle Nederlandse snelle trekkers. Daarnaast is de maximumsnelheid voor alle, dus ook apk-plichtige trekkers, nog steeds 40 km/u, ook al kunnen ze harder rijden, ze mogen het niet.

Of registreer je om te kunnen reageren.