Vollegrond

Nieuws

Kabinet onderzoekt registratie trekker op naam maatschap

Het kabinet is bereid om de wegenverkeerswet aan te passen om registratie van landbouwvoertuigen op naam van een maatschap mogelijk te maken.

Dat antwoordt demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) op vragen van de SGP. Sinds 1 januari is het wettelijk verplicht om alle landbouwtrekkers, getrokken landbouwvoertuigen en zelfrijdende machines te registreren bij de RDW in verband met de invoering van de kentekenplicht. Bij de registratie blijkt het niet mogelijk te zijn om voertuigen te registreren op naam van een maatschap, omdat dit geen rechtspersoonlijkheid is. Voor vennootschappen onder firma (VOF) is in de wegenverkeerswet van 1994 een uitzondering gemaakt. LTO Nederland en Cumela adviseerden maatschappen even te wachten met registratie van voertuigen als ze dit graag op naam van een maatschap willen doen. Nu blijkt het kabinet hier ook naar te kijken.

Trekker op de openbare weg. Een trekker kan wellicht toch op naam van de maatschap geregistreerd worden. - Foto: mark Pasveer
Trekker op de openbare weg. Een trekker kan wellicht toch op naam van de maatschap geregistreerd worden. - Foto: mark Pasveer

Nadere analyse en afstemming

“Het kabinet is zich ervan bewust dat de rechtsvorm van de maatschap in de agrarische sector veel wordt gebruikt. Het kabinet is bereid dit punt nader te bezien, maar een eventuele wijziging op dit punt vergt nadere analyse en afstemming”, schrijft Van Nieuwenhuizen. De analyse en afstemming vinden momenteel plaats. Als uit dit onderzoek blijkt dat een wetswijziging noodzakelijk en opportuun is, zal de minister dit bij de eerstvolgende geschikte gelegenheid naar de Kamer sturen. Wanneer dit is, is niet duidelijk. Het onderzoek is nog niet afgerond en mogelijk zorgen de verkiezingen en de demissionaire status van het kabinet ook voor enig oponthoud.

Hele kalenderjaar

Eigenaren van landbouwvoertuigen hebben het hele kalenderjaar om hun voertuigen te registreren zonder dat hiervoor een fysieke keuring van de RDW vereist is. Na registratie en goedkeuring door de RDW krijgt de eigenaar een kentekenbewijs, waarmee een kentekenplaat gemaakt kan worden. Landbouwvoertuigen die harder willen rijden dan 25 km/u, moeten direct een kenteken voeren. Voor trekkers die niet sneller rijden dan 25 km/u geldt de kentekenplicht vanaf 2025.

47.000 aanvragen

Bij de RDW zijn in januari ruim 47.000 aanvragen voor registratie van landbouwvoertuigen ingediend. Het grootste deel daarvan is trekkers. Dat zijn er bijna 32.000. Er zijn ook ruim 12.000 aanvragen voor de registratie van aanhangers en ruim 5.300 aanvragen voor registratie van MMBS‘en (Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid). De registratie gaat niet altijd gelijk goed. “Waar we tegenaanlopen, is dat de aanvragen niet altijd goed worden ingevuld. Vooral met het VIN (Voertuig Identificatie Nummer) gaat het nog weleens mis. De aanvrager weet niet altijd waar het VIN staat en voert dan een verkeerd nummer in dat ook op het voertuig te vinden is. Het VIN hoort ingeslagen te zijn op een vast deel van het voertuig, meestal rond de vooras. Hoe het VIN eruit ziet, is afhankelijk van het soort voertuig, het merk en ook de leeftijd van het voertuig”, legt een woordvoerder van de RDW uit. Als gegevens niet volledig of niet juist zijn ingevuld, vraagt de RDW aanvullende informatie. De doorlooptijd van een aanvraag varieert sterk. Als alles correct wordt aangeleverd kan het binnen twee dagen, als er twijfels zijn over de juistheid van de gegevens kan het veel langer duren.

Of registreer je om te kunnen reageren.