Vollegrond

Nieuws

Lente-ui gewild actieproduct Duitse retail

Als voorbode van de lente voert de Duitse retail vanaf half maart jaar op jaar acties met lente-ui ofwel bosui.

In de laatste week van maart liepen er in de Duitse retail maar liefst 16 acties met lente-ui ofwel bosui. Ook in de eerste week van mei was dat het geval. Lente-ui luidt in Duitsland de start van het nieuwe groenteseizoen in. De aanvoer van lente-ui kwam dit voorjaar trager op gang dan gebruikelijk, stelt het Duitse marktbureau AMI vast.

Prijs in Nederlandse supermarkten

Bij de Plus ligt bosui deze week in de actie voor 99 cent per twee bossen. Albert Heijn rekent deze 69 cent voor een bosje lente-ui. Jumbo vraagt de altijd lage prijs van 55 cent.

Pieken in acties

In week 11 startte het ‘actieseizoen’ voorzichtig met 2 acties, dat was een week later dan vorig jaar. In week 13 ging het ‘actieseizoen’ los met 16 acties. Ook in week 19 werd dat aantal gehaald, in de tussenliggende weken was sprake van 5 tot 9 acties per week. In totaal zit het aantal acties tot en met week 19 op 73 stuks. Dat is slechts 4% minder dan vorig jaar en dat is opmerkelijk, omdat het aanbod aan lente-ui dit jaar door de lage (nacht)temperaturen langzamer op gang kwam dan vorig jaar. Ook ontbrak het door de uitbraak van corona aan personeel om de arbeidsintensieve handoogst te verrichten.

49 cent per bos

Bij acties gaan lente-uien voor prijzen van 43 tot 79 cent per bos van de hand. Vorig jaar was 33 cent de laagste prijs en ook 79 cent de hoogste. De prijs van 49 cent is de meest gehanteerde actieprijs. Gemiddeld ligt de actieprijs dit jaar 17% hoger dan vorig jaar als gevolg van het lagere aanbod.

Of registreer je om te kunnen reageren.