Vollegrond

Nieuws

Eerste Kamer stemt in met kentekenplicht

De Eerste Kamer heeft dinsdag 19 mei het wetsvoorstel registratie- en kentekenplicht (land)bouwvoertuigen aangenomen.

De invoering van kentekens voor (land)bouwvoertuigen en van APK voor snelle trekkers alsmede de verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km/u, gaat definitief door. De wet is echter nog niet in werking getreden, dat is op een nog nader te bepalen tijdstip, meldt Cumela. Nederland was in Europa nog het enige land dat geen kentekens voor (land)bouwvoertuigen heeft.

Registratiesysteem

Cumela heeft het altijd belangrijk gevonden dat (land)bouwvoertuigen als volwaardige verkeersdeelnemer worden gezien door wegbeheerders. Daar hoort een registratiesysteem van de voertuigen zoals er nu komt, bij. En ook een gekwalificeerde bestuurder middels het T-rijbewijs, dat al sinds 1 juli 2015 is ingevoerd.

Verkeersveiligheid

De verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km/u maakt het straks beter mogelijk om (land)bouwvoertuigen meer op rondwegen en doorgaande wegen te laten rijden. Woonkernen en parallelwegen met fietsers en bromfietsers kunnen dan meer vermeden worden. Het wetsvoorstel draagt dan ook bij aan verbetering van de verkeersveiligheid van het (land)bouwverkeer.

Of registreer je om te kunnen reageren.