Vollegrond

Nieuws

Nederlandse robottrekker komt eraan

Startup AgXeed in Oirlo (L.) ontwikkelde in krap twee jaar een robottrekker. De eerste versie heeft een dieselmotor van 156 pk en wordt in de praktijk getest.

De Agbot, zoals het bedrijf de robottrekker noemt, is gezien de specificaties op geen enkele manier vergelijkbaar met een kleine accu-aangedreven veldrobot met kleine wielen of met een (grote) cabineloze standaardtrekker. De trekker heeft een elektrische aandrijving, rupsonderstel, elektrische aftakas met 136 pk, 8-tons categorie III hef en 3-tons fronthef.

Volwassen uitvoering Agbot

Volgens medeoprichter Joris Hiddema van AgXeed is direct voor een ‘volwassen’ uitvoering gekozen, met een zo breed mogelijke inzetbaarheid: “Wij denken dat vooral de kleine robots erg specifiek zijn en dat de toepasbaarheid op grote schaal een vraagteken blijft. Wij willen juist een oplossing bieden voor de verschillende werkzaamheden. Ook bijvoorbeeld voor gewasbescherming of grondbewerking met een 4 meter brede cultivator of spitmachine. Daarvoor zijn trekkracht en (hef)vermogen nodig.”

AgXeed: ‘Wij willen juist een autonoom werkende oplossing bieden voor verschillende werkzaamheden’. - Foto AgXeed
AgXeed: ‘Wij willen juist een autonoom werkende oplossing bieden voor verschillende werkzaamheden’. - Foto AgXeed

Korte lijnen

Het geheim achter de korte ontwikkelingstijd blijkt een kleine organisatie en het kiezen van de juiste partners. Medeoprichter Lars Schmitz: “Onze kerncompetentie is landbouwkennis en -ervaring. Wij zijn geen robotica- of Internet of Things-specialisten, maar systeemarchitecten. Met de juiste partners en hun specialismen en ook dankzij meedenkende werktuigenfabrikanten, is het ons gelukt om in korte tijd een werkende robot neer te zetten.”

Autonomie = veiligheid

AgXeed is van plan het huidige model online te verkopen, en wil ook andere fabrikanten helpen bij het autonoom maken van hun voertuigen en machines. Schmitz: “De crux bij autonome voertuigen zit hem in de veiligheid. Het is niet eenvoudig om bij de ombouw van een bestaande trekker of werktuig ook alle voorzieningen die nodig zijn voor verantwoord, veilig gebruik, over te zetten. We hebben onze AgBot vanaf de grond opgebouwd, daarbij direct rekening houdend met de vereiste veiligheidsvereisten.”

Schmitz vervolgt: “De veiligheid zit omsloten zit in onze hardware, dat is een van de sterke punten Dat geldt ook voor onze manier van data verzamelen en ontsluiten, de (pad)planningsmodule in ons online portaal, dat zijn allemaal vermarktbare modules op zich. Wij zijn daarmee in staat (regionale) fabrikanten te helpen bij hun autonomievraagstukken voor bijvoorbeeld spuit- en oogstapparatuur, et cetera.”

Het bedrijf wil het komend jaar gebruiken voor verdere tests in de praktijk, De introductie in de praktijk laat daarom nog even op zich wachten.

Of registreer je om te kunnen reageren.