Vollegrond

Nieuws

Jos Scholman presenteert eerste waterstoftrekkers

Aannemingsbedrijf Jos Scholman heeft nieuwe New Holland-trekkers met waterstofinspuiting. Een wereldprimeur in Nederland.

Aannemingsbedrijf Jos Scholman uit Nieuwegein (Ut.), actief is in de grond-, weg- en waterbouw, is ervan overtuigt dat waterstof een belangrijke rol speelt in de toekomst van voertuigtechniek en daarmee in de CO2-reductie. Het bedrijf investeerde daarom eerder al in elf personenauto’s die op waterstof rijden en heeft nu vier waterstoftrekkers aan het wagenpark toegevoegd. De CO2-reductie van deze trekkers ten opzichte van een standaard Fase 5-dieselmotor zal tussen 35 en 65% liggen.
Jos Scholman Aannemersbedrijf richtte samen met Allied Waters het bedrijf Hysolar op, dat in Nieuwegein een openbaar tankstation zal openen waar men waterstof kan tanken. Eind 2021 zal Hysolar met behulp van zonne-energie en een elektrolyser 250 ton waterstof per jaar produceren.

Lees verder onder de foto‘s. Swipe voor meer foto‘s.


  • De trekkers met waterstofinjectie vallen op door de waterstoftanks op het dak. - Foto’s: Bob Karsten

    De trekkers met waterstofinjectie vallen op door de waterstoftanks op het dak. - Foto’s: Bob Karsten

  • De waterstof is gecomprimeerd met 350 bar in de tank.

    De waterstof is gecomprimeerd met 350 bar in de tank.

  • Hier wordt de waterstof ingespoten in de luchtinlaat van de motor.

    Hier wordt de waterstof ingespoten in de luchtinlaat van de motor.

Hybride concept

De vier New Holland-trekkers werken volgens een hybride-principe. Dat wil zeggen dat er een standaard Fase 5-dieselmotor van FPT onder de motorkap ligt. Op het dak liggen vijf waterstoftanks met 470 liter inhoud, daarin wordt 11,5 kilo waterstof meegedragen (gecomprimeerd met 350 bar). De waterstof wordt met 8 bar ingespoten in de luchtinlaat van de motor. De motor werkt dus met een mengsel van diesel en waterstof. Als je aan het eind van de werkdag de waterstoftanks leeg hebt gereden, dan zou je in principe 40 liter diesel met bijbehorende emissie hebben bespaard.

Als de waterstof op is, dan kun je gewoon verder rijden met diesel. Dat is een van de redenen voor Scholman en samenwerkende partijen om te kiezen voor een hybride-oplossing. Het maakt de trekker veelzijdig en belemmert de actieradius niet. Een andere reden is dat op deze manier de trekker bijna helemaal standaard blijft en dit eenvoudiger en goedkoper is dan een brandstofcel die volledig op waterstof werkt. Omdat geen sprake is van een volledige CO2-reductie, zien de ondernemers deze hybride-oplossing als een tussenoplossing. Met de grote tanks op het dak is de trekker 3,40 meter hoog.

Tot 65% inspuiting

Maximaal wordt 65% waterstof bijgemengd. Die inspuiting hangt af van de parameters van de motor, zoals temperatuur, toerental, vulniveau van de tanks en het gevraagde vermogen. Hoe meer vermogen wordt gevraagd, des te lager het gehalte waterstof. Op een schermpje in de cabine lees je af hoeveel waterstof wordt ingespoten en wat het vulniveau van de tanks is. Bij transportwerk met 40 km/u en een lege kipper wordt bijvoorbeeld grofweg 50 tot 55% waterstof ingespoten, aldus New Holland. Volgens New Holland zijn de koppelkromme en vermogenskromme exact gelijk aan die van een standaard T5.140.

Te koop bij dealers

Er is geen sprake van een fabrieksoplossing van New Holland. De waterstoftanks en -injectie zijn in feite een opbouwkit. De trekkers zijn omgebouwd door het Nederlandse bedrijf Blue Fuel Solutions. Deze kit is ook leverbaar op de markt. Elke New Holland-dealer kan de opbouwset laten opbouwen voor € 70.000 per trekker, voorlopig alleen op het model T5.140 AC. Andere modellen zullen wellicht volgen, maar daarvoor moet de gehele software worden aangepast.

Een terugblik: deze trekker presenteerde New Holland in 2009. Deze werkte met een brandstofcel. - Foto: Henk Riswick
Een terugblik: deze trekker presenteerde New Holland in 2009. Deze werkte met een brandstofcel. - Foto: Henk Riswick

Los van New Holland

De introductie van deze waterstoftrekkers van New Holland bij Scholman staat los van New Holland’s eigen projecten. Zo presenteerde de fabrikant in 2009 nog een prototype trekker die volledig op waterstof loopt. Het grote verschil tussen deze systemen is dat nu waterstof wordt ingespoten en tegelijk ontbrandt met de dieselinjectie. Het prototype uit 2009, dat nu in de spreekwoordelijke ijskast staat, werkt met een brandstofcel. Dat betekent dat met elektrolyse ter plekke waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Het nadeel hiervan: de brandstofcel is duur (toen € 300.000), hetzelfde geldt voor de elektrische componenten, en de tank moet niet op de verkeerde plek leeg raken.

De huidige methaantrekker van New Holland. - Foto: New Holland
De huidige methaantrekker van New Holland. - Foto: New Holland

New Holland werkt aan trekkers met een methaanmotor (gasmotor). Deze zouden in september in serieproductie gaan, maar vanwege corona en daardoor tijdelijke fabriekssluiting is de introductie uitgesteld naar waarschijnlijk begin 2021.

Of registreer je om te kunnen reageren.