Doorgaan naar artikel

BASF: consument bepalend voor keuzes bij veredeling

Stond voorheen de teler voorop als het ging om de eisen voor een nieuw ras, tegenwoordig is dat voor BASF Vegetable Seeds mede de consument. Daardoor worden bijvoorbeeld smaak, gemak en gezondheidsaspecten net zo meegewogen als productie of ziekteresistenties.

Welke consument zit te wachten op een enorme watermeloen waar hij dagen over doet en dan nog ligt het gevaar van voedselverspilling op de loer? Een handzame watermeloen die je met zijn tweeën in één keer kunt eten, dat is wat de consument wil, gaf Carin Stroeken van BASF Vegetable Seeds als voorbeeld op het BASF Media Event vorige week in Nunhem. “Dat betekent dat we in ons veredelingsprogramma niet het accent leggen op rassen met grote vruchten en hoge producties, maar op rassen met kleine vruchten die bovendien meer smaak hebben.”

Een voorbeeld van een ras watermeloen met meer smaak is Fashion. En omdat het ras zo goed smaakt, kun je het smaakvol sap ook nog in een flesje stoppen en als vruchtensap aanbieden. Dat sap bestaat voor 97% uit sap van Fashion en bevat uiteraard geen kleur- of smaakstoffen, behalve wat citroenconcentraat.

Nieuw ras B-peen

Peen-veredelaar Robert Oostveen toonde op het Event een nieuw ras B-peen waarvan voor 2020 commercieel zaad beschikbaar is. Dat ras heet Allyance en verenigt goede eigenschappen voor de consument zoals een goede smaak en een cylindrische vorm, met goede eigenschappen voor de teler zoals productie en ziekteresistenties. Allyance is geschikt voor grotere en kleinere hoeveelheden zaad per hectare, afhankelijk van de gewenste dikte in het B-peen segment. In het Verenigd Koninkrijk won het ras een prijs voor de beste introductie van 2020. De inwendige kleur is normaal oranje.

Oostveen sneed ter vergelijking een ras door dat inwendig zeer oranje is, omdat het drie keer zoveel caroteen bevat dan het gemiddelde ras. Dat maakt dat ras uitermate geschikt voor de verwerkende industrie.

Toekomstvisie BASF

De ontwikkeling van nieuwe rassen onder de merknaam Nunhems is één van de pijlers onder de toekomstvisie van BASF. In die visie passen verduurzaming van teelten, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van nieuwe groene middelen en digitalisering als ondersteuning voor de teler bij de teeltprocessen. In de vollegrond zijn prei, peen, asperge, bladgewassen en spinazie voor BASF de belangrijkste groentegewassen, in de glasgroenten zijn dat komkommer en tomaat. In totaal zitten er verdeeld over 24 gewassen 1.200 commerciële rassen in het Nunhems assortiment.

Facts Nunhems

Het Event vond plaats in de nieuwbouw GreenEx dat in november 2018 geopend werd. De nieuwbouw omvat 2,5 hectare glas en doet met name dienst bij de veredeling van komkommers, waaronder hogedraad- en snack-komkommers. De locatie Nunhem beslaat 67 hectare, waarvan 5,5 hectare glas. Er zijn in Noord-Limburg ruim 650 mensen werkzaam bij Nunhems. Er namen 78 vak-journalisten uit 27 hoofdzakelijk Europese landen deel aan het BASF Media Event.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin