Vollegrond

Nieuws

Jumbo brandmerkt biologische groente

Supermarktketen Jumbo gaat het gebruik van plastic verpakkingen voor biologische groente terugdringen met behulp van een laser.

Jumbo gaat biologische producten voorzien van een soort tatoeage. Met een laser wordt een etiket op de groenten gebrand zonder dat de smaak, geur of houdbaarheid wordt beïnvloed.

De nieuwe etiketten worden in eerste instantie op 3 groenten gebruikt: gember, courgette en flespompoen. Jumbo bekijkt of ook andere groenten met de laser kunnen worden bewerkt.

‘Plastic attacks‘-acties bij supermarkten wereldwijd

Overbodige verpakkingsmaterialen in supermarkten liggen al enige tijd onder vuur. Zo worden in verschillende landen zogenoemde ‘plastic attacks’ gehouden bij supermarkten, waarbij klanten na het doen van hun boodschappen alle overbodige verpakkingen achterlaten. Biologische groente heeft soms alleen plastic verpakking om deze te onderscheiden van niet-biologische varianten.

Lasertest bij Albert Heijn mislukt

Marktleider Albert Heijn heeft eerder al twee keer geëxperimenteerd met de laser, zo laat een woordvoerster weten. “Ook vorig jaar nog, maar toen liep de verkoop terug. Het werkte ook alleen op producten met een harde schil, dus wij doen het nu anders, bijvoorbeeld met een elastiekje met een scancode om de biologische prei.

Of registreer je om te kunnen reageren.