Vollegrond

Nieuws

Teelt op water rendabel vermarkten is uitdaging

Noord-Hollandse groentetelers lopen voorop met de teelt op water. Vermarkting van de producten is nog lastig.

Op de 108ste Landbouwshow Opmeer laten Noord-Hollandse groentetelers zien hoe ze met telen op water uitdagingen van de 21ste eeuw oppakken. Aan de teeltkant is er de dreiging van extremer weer dat de traditionele vollegrondsgroenteteelt onder druk zet. Aan de consumptiekant is er de vraag naar een superschoon en veilig product.

De demo op de Landbouwshow van maandag 7 augustus is voor veel bezoekers van de show een eerste kennismaking. Maar de vollegrondsgroentetelers experimenten al jaren met de teelt los van de grond. In het project Evergreen van GreenPort Noord-Holland Noord werken ze samen aan verdere innovaties voor ons voedselsysteem.

Stap naar markt moeilijk

Toch is de stap naar de markt nog moeilijk. Slechts een enkele afnemer durft deze te zetten naar een duurzame verbinding met telers. Lidl is daarvan een voorbeeld, met de afname van de waterteeltproducten van Van Dijck Groenteproducties in America (Limburg). Dankzij de garantie van afname kan het bedrijf de waterteelt rendabel houden. Telers kijken met name naar het telen van wat exclusievere producten op water, zoals paksoi, in plaats van sla.

Lees meer over de stap van techniek naar markt in het artikel in Groenten & Fruit, editie 16.

Of registreer je om te kunnen reageren.