Doorgaan naar artikel

HAK wil met overname groeien op Duitse markt

Groentefabrikant HAK wil groeien op de Duitse markt door distributeur foodeko over te nemen.

Via deze distributeur (omzet van € 19 miljoen) worden HAK-producten al exclusief afgezet aan Duitse retail. Op dit moment is HAK in Duitsland vooral succesvol met HAK appelmoes en rode kool met appelstukjes, en dan met name in het Noordwesten van Duitsland.

Neerlands Glorie Groente en Fruit B.V., de holding waar HAK deel van uitmaakt, heeft een meerderheidsbelang van 51% genomen in de distributeur in het Duitse Viersen. Partijen maken geen financiële details van de transactie bekend. De Duitse autoriteit Bundeskartellamt heeft geen bezwaar gemaakt tegen de transactie.

HAK-foodeko

Alle personeelsleden en ook de niet HAK-gerelateerde activiteiten van foodeko gaan over naar de nieuwe joint-venture die verder gaat onder de naam HAK-foodeko GmbH. De overige aandelen blijven in handen van general manager Jens Wohlrab, tevens een van de oprichters van het bedrijf. Beide aandeelhouders hebben ambitieuze plannen en willen de activiteiten uitbouwen en de omzet in de komende vijf jaar verdubbelen.

Koelvers-segment

Eerder dit jaar nam HAK al de Nederlandse groentespecialist Peter van Halder uit Den Bosch over. Dit bedrijf verwerkt verse groenten en levert deze in grootverpakking aan professionele keukens bij onder meer zorginstellingen en restaurantketens. De overname, stelt HAK, geeft HAK nieuwe koelverse productconcepten. Dat past in moderne voedingspatronen met plantaardige eiwitten.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin