Doorgaan naar artikel

Bonencampagne werpt vruchten af

Sinds de campagne rond het internationale Jaar van de Boon in januari begon, is de consumptie van bonen met 13% gestegen. De stijging van de consumptie gaat het hardst bij de ‘nieuwe’ boonsoorten.

De snelste stijgers bij de consumptie van bonen zijn volgens cijfers van IRI de bonenmixen, borlotti bonen, zwarte bonen, kikkererwten en limabonen. Ook kidneybonen stijgen in populariteit en staan in de top 3 van meest gegeten bonen. Steeds meer consumenten eten ook linzen. Jarenlang was de bonenconsumptie in Nederland vrij stabiel. Vorig jaar kwam daar een kentering in met een stijging van 10%. In de eerste maanden van dit jaar zette die stijging door met opnieuw 13%.

Bonen top 5

De meest gegeten boon in Nederland is de bruine boon, die staat met stip op 1. Daarna volgen witte bonen in tomatensaus, kidneybonen, kikkererwten en witte bonen zonder tomatensaus.

Blije Boon campagne

In het Jaar van de Boon hebben diverse organisaties in Nederland de handen ineen geslagen om een podium voor de boon te creëren. Onder de paraplu “Blije Boon” zetten de Bruine Bonen Bende, bonenfabrikanten, gezondheidsinfluentials en retail bonen in het zonnetje waarbij vooral de inspiratie voor de dagelijkse maaltijd met bonen centraal staat. Zo rijdt een Blije Boon foodtruck door Nederland om lekkere bonengerechtjes te laten proeven, worden proeverijen georganiseerd op de winkelvloer en worden recepten aangeboden op populaire foodblogs. Ook worden er speciale ‘bonen themaweken’ gehouden op cateringlocaties.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin