Doorgaan naar artikel

Bonduelle voelt druk prijzenslag supermarkten

Het Franse conserven- en verse groentebedrijf Bonduelle heeft de winst over het boekjaar tot eind juni met 22,5% zien dalen naar 53,7 miljoen. Dat is voor een deel te wijten aan herstructureringskosten.

De omzet bleef nagenoeg gelijk op bijna 1,97 miljard, maar ging exclusief valuta-effecten met 2,4% omhoog.

“Die prestaties moeten worden gezien tegen een buitengewoon chaotische achtergrond”, zegt Bonduelle. De consumptie gaat niet merkbaar omhoog en de prijzenslag onder de Europese winkels houdt onverminderd aan. Op de belangrijke markten Brazilië en Rusland heerst een economische crisis en de valutakoersen schommelen als nooit tevoren. “Eens te meer werpt onze strategie van diversificatie, zowel technologisch als geografisch, vruchten af.”

Verkoop eigen merkproducten beperkt

De omzet in Europa (dat twee derde bijdraagt) bleef op vergelijkbare basis gelijk, terwijl elders in de wereld 8% groei werd behaald. In Europa deden de merkproducten van de groep het uitstekend, terwijl de verkoop van diepvriesgroente aan de horeca in de lift zit. Bonduelle heeft de verkoop van eigen merkproducten van supermarkten echter vrijwillig beperkt ‘vanwege de marktomstandigheden’. In Rusland, waar de Fransen al tien jaar een eigen fabriek hebben, kon de omzet ondanks de crisis worden opgevoerd, terwijl Bonduelle vanuit zijn vestigingen in Canada ook steeds meer terrein wint in de Verenigde Staten.

Share this

Afbeelding
Ruud Peijs

correspondent in Groot-Brittannië, Ierland en Frankrijk

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin