Doorgaan naar artikel

Prei drukt omzet REO Veiling

REO Veiling in Roeselaere sloot 2014 af met een omzet van €135,7 miljoen. Dat is een daling van 13,6 procent ten opzichte van het topjaar 2013 toen er een omzet van €157 miljoen werd gerealiseerd. Met name voor prei, maar ook voor witlof, was het een slecht jaar.

Vooral de dalende omzet aan prei was er oorzaak van dat de REO Veiling al vroeg in het jaar een achterstand in omzet opliep, die uiteindelijk uitkwam op ruim €20 miljoen. “Er wordt gesproken over peren en appels”, stelt algemeen directeur Paul Demyttenaere van de REO Veiling op vilt.be, “maar bij ons gaat het om prei. De kiem die we daar gelegd hebben voor een nieuwe afzetmarkt is weg. Dat is niet onbelangrijk als je weet dat we hier 400 tot 500 West-Vlaamse preibedrijven hebben.”

Het zachte weer zorgde voor een beperktere vraag naar wintergroenten met als gevolg lage prijzen. Veel groenten zijn blijven groeien en er was in heel Europa een hoge productie. Ook witlof maakte een moeilijk jaar door.



Omzet glasgroenten

Het omzetverlies van kassla over 2014 werd volledig gecompenseerd door de verkoop van sla met kluit. De tweede jaarhelft was opmerkelijk beter dankzij komkommer, en vooral tomaat. Courgette is bezig aan een sterke opmars. Bedroeg de omzet in 2012 nog €3,8 miljoen, in 2014 was dat bijna €8 miljoen. De kwaliteitslabels Tomabel en het nieuwe Fine Fleur hebben zeker bijgedragen tot de stijgende trend bij de vruchtgroenten, vanwege de consumentenvraag naar kwaliteitsvolle producten. Bio deed het goed, met bijna een vervijfvoudiging qua omzet, tot ongeveer €2,6 miljoen. Ondanks de moeilijke omstandigheden bleef het volume en het aantal verpakkingen ongeveer gelijk, op ongeveer €40 miljoen.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin