Vollegrond

Achtergrond

Werktuigdragers weer terug op de markt

De werktuigdrager komt weer terug op de machinemarkt; vanuit nieuwe aanbieders en vanwege nieuwe impuls. Vooral vaste rijpadenteelt in de akkerbouw vraagt om een moderne werktuigdrager.

Er komen weer meer werktuigdragers op de machinemarkt. Het gaat hierbij om trekkers die meerdere aanbouwmogelijkheden hebben, met doorgaans een cabine in het midden van het voertuig. Dit concept, ook als lichte verplegingstrekker, is niet nieuw.

Uitschuifbare assen

Maar wat wél nieuw is, is dat er nu nieuwe werktuigdragers op de markt komen met uitschuifbare assen en daarmee een verstelbare spoorbreedte. Deze moderne werktuigdragers zijn bedoeld voor bijvoorbeeld beddenteelt of vaste rijpadenteelt. Deze trekkers worden overigens niet gebouwd door gerenommeerde trekkerbouwers zoals John Deere, New Holland of Fendt, maar juist door (nieuwe) Nederlandse producenten. Het is een nichemarkt.

De H2Trac (type E120) die nu in aanbouw is, komt er zo uit te zien. Ten opzichte van de bekende MultiToolTrac is dit model compacter, heeft geen midden-hefinrichting meer, is daardoor lichter qua gewicht. H2Trac verwacht nog in 2020 het eerste model rijdend te hebben. - Foto: H2Trac
De H2Trac (type E120) die nu in aanbouw is, komt er zo uit te zien. Ten opzichte van de bekende MultiToolTrac is dit model compacter, heeft geen midden-hefinrichting meer, is daardoor lichter qua gewicht. H2Trac verwacht nog in 2020 het eerste model rijdend te hebben. - Foto: H2Trac

Telen in onbereden grond

Die moderne werktuigdragers zijn (deels) alternatief voor het ‘op breed spoor’ zetten van een traditionele trekker. Zo komt het in de akkerbouw geregeld voor dat een trekker op (bijvoorbeeld) 3,15 meter spoorbreedte wordt gezet, en er met standaard werktuigen wordt gewerkt tussen de wielen. Op die manier wordt er geteeld in drie meter brede stroken met daarin onbereden grond.

Nadelen

Er kleven echter ook nadelen aan die brede trekkers: op de weg zijn ze onhandig breed, er treedt een groot krachtenspel op bij het heffen van zware werktuigen, en er is matig zicht op een schoffelgarnituur in de fronthef. Maar het is doorgaans wél de goedkoopste optie om toch te werken met vaste rijpaden van 3 meter breed.

Elektrische werktuigdrager

Wie die genoemde voordelen van tafel wil vegen, komt al gauw uit bij een werktuigdrager met vier even grote, uitschuifbare wielen en een cabine in het midden. Maar die is vooralsnog niet kant-en-klaar te koop. Verschillende mechanisatiebedrijven bouwden al eens op klantwens zo’n moderne werktuigdrager, sommigen zijn er nu mee bezig. Mechanisatiebedrijf Abemec start dit jaar met het ombouwen van ingeruilde spuitmachines tot moderne werktuigdragers (zie kader hieronder).

De AbeTrac bestaat nu nog als 3D-ontwerp, maar is momenteel in aanbouw. De eerste exemplaren zijn voorjaar 2021 klaar. - Foto: Abemec/HVL
De AbeTrac bestaat nu nog als 3D-ontwerp, maar is momenteel in aanbouw. De eerste exemplaren zijn voorjaar 2021 klaar. - Foto: Abemec/HVL

Abemec bouwt veldspuiten om tot werktuigdragers

Mechanisatiebedrijf Abemec Machines uit Sevenum (L.) ontwikkelt een eigen multifunctionele werktuigdrager. De zogeheten AbeTrac krijgt een traploos verstelbare spoorbreedte, goed zicht op de fronthef en een bodemvrijheid van 120 centimeter.

De AbeTrac is gebaseerd op componenten van ingeruilde Agrifac-spuitmachines. Abemec gebruikt het pendelchassis, de wielmotoren, de luchtvering en heel de aandrijflijn inclusief motor en pompen. De cabine wordt ook gebruikt, maar die komt op een andere plaats te staan. De spuittechniek en -tank worden niet opnieuw gebruikt.

Volgens Abemec is er vraag naar zo’n multifunctionele werktuigdrager; vanuit speciale teelten, met de aspergetelers voorop. Anderzijds zijn er oudere, ingeruilde zelfrijdende spuiten waarvoor de afzetmarkt steeds lastiger wordt. Deze machines weer opnieuw tot waarde brengen in de vorm van een machine waar vraag naar is, zou een win-winsituatie zijn.

De eerste twee AbeTrac-werktuigdragers zijn in aanbouw. Een daarvan heeft een standaard spoorbreedte van 1,50 tot 2,25 meter, de andere is 2,25 tot 3 meter breed, bedoeld voor biologische akkerbouwers en andere beddenteelten.

Nieuwe Nederlandse trekkerfabrikant

Ook is er een nieuwe Nederlandse trekkerfabrikant gestart met de productie van dit soort trekkers: het Arnhemse H2Trac. Deze diesel-elektrisch aangedreven werktuigdrager kan z’n spoorbreedte verbreden van 2,25 meter tot 3,20 meter breed. Verder: een cabine in het midden en vier twee meter hoge banden. H2Trac verwacht dit jaar zeven trekkers te bouwen. Komend teeltseizoen zullen er dus al verschillende van dit soort moderne werktuigdragers het veld in gaan.

Of registreer je om te kunnen reageren.