Doorgaan naar artikel

Registratie- en kentekenplicht trekker van start

Eigenaren van trekkers en andere landbouwvoertuigen moeten deze vanaf 1 januari registreren bij de RDW. Er is een jaar de tijd om dit zonder keuring te doen.

Na jaren politiek getouwtrek gaat in 2021 de registratie- en kentekenplicht voor landbouwvoertuigen in. Eigenaren kunnen vanaf 1 januari hun voertuigen online registeren op de website van de Rijksdienst voor Wegverkeer, RDW. 2021 wordt gezien als overgangsjaar: in dat jaar kunnen eigenaren hun bestaande wagenpark aanmelden zonder dat de RDW de voertuigen gaat keuren. De overheid gaat ervan uit dat alle bestaande voertuigen voldoen aan de wettelijke normen. Alle voertuigen die daarna worden geregistreerd moeten wel fysiek gekeurd (schouw) worden door de RDW.

Registratieplicht voor alle voertuigen

De registratieplicht geldt voor alle landbouwvoertuigen, mobiele machines en getrokken landbouwvoertuigen die op de openbare weg komen en breder zijn dan 1,30 meter. Er zijn enkele uitzonderingen: aanhangers met een toegestane maximum massa van 750 kilo of een maximale toegestane snelheid van maximaal 25 km/u en machines die in de hefinrichting hangen, zoals een frees, hoeven niet geregistreerd te worden. Dat geldt ook voor voertuigen die niet harder rijden dan 6 km/u. Voor fruittreintjes, die gebruikt worden bij de fruitoogst, geldt eveneens een uitzondering op de registratieplicht.

Voertuigen die niet op de openbare weg komen

Voertuigen die niet op de openbare weg komen, zijn ook niet registratieplichtig. De RDW hanteert wel een breed begrip bij ‘openbare weg’, een bedrijventerrein wordt ook gezien als openbare weg, net als de berm langs de weg. Voor alle voertuigen die geregistreerd worden, geldt een verzekeringsplicht voor motorrijtuigen. Als met het voertuig niet op de openbare weg wordt gereden, kan de schorsingsregeling worden gebruikt. De RDW controleert ook of de voertuigen verzekerd zijn.


Lees verder onder de foto.

Minister Cora van NIeuwenhuizen heeft de codering voor de nieuwe kentekens onthuld. De kentekens voor trekkers en mobiele machines beginnen met T. Getrokken voertuigen krijgen een kenteken beginnend met een L. - Foto: ministerie van IenW/Valerie Kuypers

Minister Cora van NIeuwenhuizen heeft de codering voor de nieuwe kentekens onthuld. De kentekens voor trekkers en mobiele machines beginnen met T. Getrokken voertuigen krijgen een kenteken beginnend met een L. – Foto: ministerie van IenW/Valerie Kuypers

Kentekenplicht gefaseerd ingevoerd

Na de registratie kan met het registratiebewijs bij een erkende kentekenplaatproducent een kenteken worden aangevraagd. Het is verplicht een officieel kenteken te voeren in geel met zwarte letters en met een blauwe rand met NL erin. Een trekker van voor 1 januari 1978 mag een donkerblauwe historische kentekenplaat voeren.

De kentekenplicht wordt gefaseerd ingevoerd. Het wordt gecombineerd met de verhoging van de maximumsnelheid van 25 naar 40 km/u. Bestuurders van voertuigen die harder willen rijden dan 25 km/uur en voor voertuigen waarvoor vanwege de afmetingen een ontheffing nodig is om over de weg te mogen, moeten vanaf volgend jaar een kentekenplaat voeren. Dat geldt ook voor nieuwe landbouwvoertuigen. Voor bestaande voertuigen waarmee niet harder wordt gereden dan 25 km/u gaat de kentekenplicht in 2025 in, ongeacht de snelheid waarmee wordt gereden. Voor trekkers die alleen op de weg komen om naar het mechanisatiebedrijf te gaan voor onderhoud of reparatie is een handelaarskenteken genoeg. Dit kenteken wordt afgegeven aan mechanisatiebedrijven.


Lees verder onder het kader.

Maximum toegestane snelheid naar 40 km/u, maar niet overal

Met de invoering van de kentekenplicht wordt ook de maximumsnelheid van trekkers verhoogd van 25 naar 40 km/u.

Deze verhoging geldt vanaf volgend jaar alleen voor voertuigen die dit op basis van de maximale constructiesnelheid mogen én die een kentekenplaat voeren.
De snelheidsverhoging geldt echter lang niet overal. Wegbeheerders, zoals provincies en gemeenten, bepalen op basis van de lokale situatie uiteindelijk waar er sneller mag worden gereden. Vuistregel is dat er alleen sneller mag worden gereden op plaatsen waar geen vermenging mogelijk is met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers.

Gebruik maken van rondwegen
Op wegen waar (auto‘s) nu 60 km/u gereden mag worden en waar veel fietsers rijden, kan besloten worden dat landbouwverkeer nog steeds maximaal 25 km/u mag rijden. Op wegen waar de maximumsnelheid 30 km/u is, mogen ook trekkers niet harder. Hoewel de wens is dat trekkers meer gebruik mogen maken van rondwegen door de snelheidsverhoging, gebeurt dit niet automatisch. Wegbeheerders zullen hierover een besluit nemen op basis van de lokale situatie.

Controle op snelheid trekkers
De politie gaat na de snelheidsverhoging niet actief méér controleren. Wel kunnen er lokale controles zijn, als daar aanleiding voor is. Flitspalen staan afgesteld op de ter plaatse geldende maximumsnelheid en controleren dus niet op verschillende voertuigtypes, laat een politiewoordvoerder weten. Snelheidsboetes bij trekkers zijn gelijk aan die van auto’s en variëren van € 28 tot enkele honderden euro‘s.

Aanhangers

Voor bestaande aanhangers (LBTA Landbouw- of bosbouwaanhangwagens) met een maximale constructiesnelheid van 25 km/u geldt geen registratieplicht. Wanneer je met deze wagen toch de weg op gaat, moet je een witte volgplaat op het voertuig monteren. Deze hoeft niet overeen te komen met de trekker die ervoor staat, maar moet wel overeenkomen met één van de geregistreerde trekkers van dezelfde eigenaar als de aanhangwagen. Ook als de trekker wel harder mag, mag je met deze combinatie maximaal 25 km/u rijden.

Als de constructiesnelheid van de aanhanger hoger is dan 25 km/u, moet registratie wel. De aanhanger moet hiervoor een identificatienummer (VIN) hebben, om herkenbaar te zijn. Als de aanhanger dat nog niet heeft, kan de RDW of de fabrikant dat afgeven. Met een geregistreerde aanhangwagen met eigen gele kentekenplaat mag dan 40 km/u worden gereden.


Lees verder onder de foto.

Het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is nodig voor de registratie van voertuigen bij de RDW. VIN staat op het typeplaatje en begint in dit geval met 1L06. Bij de dochtermerken van Agco is het ‘VIN’ terug te vinden als ‘Gen-Nummer’. - Foto: Robin Looman

Het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is nodig voor de registratie van voertuigen bij de RDW. VIN staat op het typeplaatje en begint in dit geval met 1L06. Bij de dochtermerken van Agco is het ‘VIN’ terug te vinden als ‘Gen-Nummer’. – Foto: Robin Looman

GV-kentekens

Zo’n 20.000 trekkers in een grensgebied hebben nu al een GV-grensverkeerkenteken. Van deze voertuigen heeft de RDW al een aantal gegevens, maar nog niet alles. Daarom moeten eigenaren van voertuigen met GV-kenteken deze opnieuw te naam stellen. De gele kentekenplaat hoeft in principe niet vervangen te worden. Alleen wanneer blijkt dat een kenteken dubbel is afgegeven, krijgt degene op kosten van de RDW zowel een nieuw kentekenbewijs als kentekenplaat. Nieuwe GV-kentekens zullen vanaf 2021 niet meer worden afgegeven.

Nieuwe voertuigen

Voordat een nieuwe machine in Nederland wordt toegelaten op de openbare weg, moet aangetoond worden dat het voertuig veilig is en dat het voldoet aan de geldende voorschriften. De bestaande manier van goedkeuring zoals het nu bij auto’s gebeurt, wordt ook gebruikt voor landbouwvoertuigen. Voor de goedkeuring van trekkers en getrokken landbouwmaterieel hanteert de RDW de Europese voertuigeisen. Er zijn voor deze voertuigen individuele eisen voor de eerste toelating op de weg. Voor de mobiele machines zijn er eisen opgesteld in samenwerking met de branche. Omdat er onder de categorie Mobiele Machines (MM) veel verschillende soorten machines vallen, wordt er bij deze machinecategorie gekeken naar onder andere, aanwezigheid van een motorcertificaat, plaatsing van verlichting, een remproef en controle van de banden.


Lees verder onder het kader.

Vrijstelling voor APK-plicht

De Europese APK-plicht voor trekkers met een maximale constructiesnelheid boven de 40 km/u heeft voor boeren nauwelijks gevolgen. Voor trekkers die bestemd zijn voor agrarische doeleinden en hoofdzakelijk op landbouwgrond worden gebruikt, geldt een uitzondering. Trekkers die voor transportdoeleinden worden gebruikt, moeten vanaf mei 2021 wel aan de APK-plicht voldoen.Vier jaar nadat ze voor het eerst op de weg zijn gekomen, is de eerste keuring. Daarna moet iedere twee jaar een herkeuring plaatsvinden.

Einde aan MMBS

Met de invoering van de nieuwe regelgeving komt ook een einde aan de voertuigcategorie Motorrijtuigen met een beperkte snelheid (MMBS). Bestaande MMBS-voertuigen mogen nog geregistreerd worden bij de RDW, maar nieuwe registratie wordt niet meer toegestaan. Onder jongeren was het begrenzen en terugkeuren van auto’s populair, omdat ze daarmee zonder autorijbewijs mogen rijden. Voor mobiele machines komt een nieuwe voertuigcategorie: Mobiele Machines (MM). Voertuigen die in deze categorie vallen, moeten eerst individueel goedgekeurd worden voor registratie.

Kosten

De registratie van bestaande voertuigen kost komend jaar € 18 per voertuig. Daar komt dan nog € 12 bij voor een kentekenplaat. Na 31 december 2021 moet het voertuig eerst goedgekeurd worden. De kosten hiervan zijn nog niet bekend. Over de kosten van de registratie van nieuwe voertuigen is onrust ontstaan. Eerder communiceerde het ministerie dat dit maximaal € 61 zou kosten. Nu geeft de RDW aan dat de kosten ruim € 200 hoger zijn per voertuig. Sectororganisaties hebben hierover een brandbrief gestuurd naar minister Cora van Nieuwenhuizen. CDA en SGP hebben kamervragen gesteld. Ze vinden dit niet acceptabel.

De benodigde gegevens voor registratie

Een eigenaar kan een voertuig zelf bij de RDW aanmelden voor registratie. Inloggen op de website van de RDW moet op een beveiligde manier, via DigiD of via eHerkenning.

De persoon die de machine registreert, wordt gezien als eigenaar of houder. Of de gebruiker of de leasemaatschappij leasetrekkers registreert hangt af van de leasemaatschappij. Naast de persoonsgegevens moet het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) of ook wel chassisnummer worden geregistreerd. Dit staat meestal op het typeplaatje van het voertuig. Waar dit zit, verschilt per merk. Op trekkers van Agco staat het VIN als ‘Gen-nummer’ op de typeplaat.

Merk, type, bouwjaar en de handelsbenaming worden eveneens opgegeven. De maximumconstructiesnelheid moet worden geregistreerd vanwege de APK-plicht voor trekkers met een constructiesnelheid hoger dan 40 km/u. In het RDW-systeem moet verder de brandstof worden aangegeven en of het voertuig nu al een grensverkeerkenteken heeft.

Ook moet de voertuigcategorie worden aangegeven. Voor een trekker op wielen is dat T, voor een mobiele machine, zoals een aardappelrooier, is dat MM. Aanhangwagens worden geregistreerd als R, getrokken machines zoals persen krijgen voertuigcategorie S. Bij mobiele machines moet ook een voertuigomschrijving worden aangegeven, om te weten of het bijvoorbeeld om een hakselaar of een bietenrooier gaat.

RDW controleert de gegevens, bijvoorbeeld of VIN-codes niet meermaals worden gebruikt, of dat de machines niet gestolen zijn.
Twijfel je of een voertuig een registratieplicht heeft? Gebruik de beslisboom van RDW.

Medeauteur: Robin Looman

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Mariska Vermaas

parlementair verslaggever

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin