Doorgaan naar artikel

Cemos-systeem van Claas assisteert de chauffeur

Het interactieve en zelflerende Cemos-systeem van Claas is beschikbaar op de Axion 900, Axion 800, Arion 500 en Arion 600-serie (trekkers met C-matic en Cebis). De fabrikant zegt dat je met de hulp van Cemos de capaciteit kan vergroten en brandstof kan besparen. Een korte impressie.

‘Claas Cemos maakt de chauffeurs nog beter’, claimt de fabrikant. Dat gaan we zien. Na een uitgebreide introductie en uitleg van het systeem mogen we nog enkele minuten met het systeem op de trekker rijden. We rijden in deze korte impressie met de Claas Axion 960, uitgerust met het Cemos-systeem. Achter de trekker hangt een grote Horsch-cultivator.
Je begint door Cemos te vertellen op welk type grond je gaat werken, met welk werktuig je aan de slag gaat en welke banden er onder de trekker staan. De gegevens van een aantal gerenommeerde merken banden, ploegen en cultivatoren staan al in de database in Cemos. Deze database krijgt bij elke beurt van de trekker een update.

Adviserend en zelflerend

Nadat je alle gegevens hebt ingevoerd, komt Cemos met een advies over de bandenspanning en welk frontgewicht je het beste kan gebruiken. Gebruik je een ander frontgewicht dan geadviseerd, dan voer je dat in en dat beïnvloedt het advies voor de bandenspanning. Deze bandenspanning is overigens het advies voor het werk op het veld en niet voor het rijden over de weg. Een waarschuwing wanneer er met een verkeerde bandenspanning te snel over het asfalt wordt gereden is er nog niet, maar de kans dat dit in de toekomst nog gaat komen sluit importeur Kamps de Wild niet uit.

Als het systeem klaar is met de optimalisatie, kan de gebruiker aangeven of de aanpassing wel of niet zorgt voor verbetering. - Foto: Margriet Nijenhuis

Als het systeem klaar is met de optimalisatie, kan de gebruiker aangeven of de aanpassing wel of niet zorgt voor verbetering. – Foto: Margriet Nijenhuis

De grond is tijdens de impressie kurkdroog op het maisstoppelveld dat we willen bewerken. Maar wat voor mij droog is, kan voor de ander normaal zijn. “Jouw definitie van natte of droge grond is iets dat Cemos leert”, vertelt de vertegenwoordiger die bij de test aanwezig is. Door verschillende percelen en grondsoorten binnen het bedrijf in Cemos in te geven, leert het systeem binnen de bedrijfsomstandigheden wat natte of droge grond is, en wat zware of lichte grond is.

Aan het werk

Als alle stappen van het systeem zijn doorlopen, sturen we de trekker naar de A-B lijn van het perceel en zetten hem aan het werk. Hierin zoekt het systeem naar een balans tussen capaciteit en brandstofverbruik. Tijdens het rijden kan je Cemos de opdracht geven om te optimaliseren. Het systeem zoekt deze optimalisatie in het motortoerental, de rijsnelheid, het percentage toerendaling tot de CVT ingrijpt tot zelfs de instelling van dieptewielen van een cultivator of trekkrachtoverbrenging van een getrokken schijveneg. Je voelt tijdens het rijden dat de trekker deze instellingen zelf aanpast. Je kan daarna zelf aangeven of je de aanbevolen instelling wil overnemen of niet. Op deze manier blijf je constant aan het optimaliseren tijdens de werkzaamheden.

Het oordeel

Cemos is een overzichtelijk systeem om mee te werken.

Voor de doorgewinterde grondbewerker lijkt het misschien een wat langdradige functie met alle stappen die doorlopen worden voor je aan de grondbewerking kan beginnen. Toch geeft ook die gebruiker tijdens het rijden aan dat de bewerking van de grond net wat strakker is dan zonder assistentie van het systeem. De claim van de brandstofbesparing hebben we wegens de duur van de test niet zelf kunnen ervaren. De fabrikant geeft aan dat hier momenteel onderzoek naar wordt gedaan om de haalbare brandstofbesparing zwart op wit op papier te kunnen zetten. De eerste testresultaten geven aan dat je richting 11% meer capaciteit gaat, tegenover 12% minder brandstofverbruik.

Kosten Cemos € 3.900
Wat Cemos niet zelf heeft, is een paar ogen dat je kan vertellen of er een natte plek zit waar je je rijsnelheid en toerental beter op afstemt, of dat er iets mis is met het werktuig. Ook een waarschuwingsfunctie wanneer de bandenspanning te laag is voor het rijden op de weg zou een goede toevoeging zijn. Zeker voor de wat minder ervaren chauffeur. Maar buiten dat is het systeem, dat € 3.900 kost, een waardevolle assistent op de trekker.

Share this

Afbeelding
Margriet Nijenhuis

is redacteur TREKKER

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin