Trekkerhandel verkeert in rustig vaarwater - GFactueel.nl
Vollegrond

Achtergrond laatste update:4 jan 2018

Trekkerhandel verkeert in rustig vaarwater

Trekkerhandelaren zijn redelijk te spreken over de verkoop. Nieuw gaat redelijk, gebruikt kent zelfs relatief weinig aanbod.

Trekkerhandelaren zijn niet ontevreden over de verkopen in 2017. Die van nieuwe trekkers lagen afgelopen jaar op het niveau van 2016 of wellicht zelfs iets hoger. Cijfers uit de markt ijlen altijd na en gespecificeerd naar merk worden cijfers door brancheorganisatie Fedecom pas een jaar later bekendgemaakt.

Meer verkocht in 2017

Tot en met oktober zat de totale verkoop in aantallen zo’n 3% boven die van 2016. Met de aantekening dat sinds 2008 de aantallen nieuw verkochte trekkers gestaag zijn teruggelopen. In 10 jaar is een derde ingeleverd.

Daar staat tegenover dat er ook flink wat gebruikte trekkers van eigenaar wisselen en dat er zowel import als export is van gebruikte trekkers. Oudjes en zo goed als nieuwe. Op die aantallen krijgt de buitenstaander weinig zicht. Met Nederlanders als de Chinezen van het Westen voorop is de trekkerhandel een internationale bezigheid. Het echt wat oudere materiaal met veel uren gaat voor export naar landen voorbij Duitsland en Frankrijk.
Artikel gaat verder onder de foto‘s.

Afkomstig uit Duitsland: Fendt 724 Profi Plus van 2016 met 780 draaiuren, fronthef, banden 650/65R42 als nieuw, €137.500 bij Abemec in Veghel. - Foto: Bert Jansen
Afkomstig uit Duitsland: Fendt 724 Profi Plus van 2016 met 780 draaiuren, fronthef, banden 650/65R42 als nieuw, €137.500 bij Abemec in Veghel. - Foto: Bert Jansen

Boerentrekkers

Courante trekkers voor de Nederlandse markt zijn vooral die tussen 100 en 150 pk. Een fronthef met aftakas is een plus, en vooral bij de zwaardere trekkers wil een Nederlander vaak graag een CVT-transmissie. In de markt van boerentrekkers zie je nog wel eens dat trekkers wisselen van een akkerbouwbedrijf naar een veehouderijbedrijf, stelt Geert Heesakkers, occasionmanager bij Abemec in Veghel. Omgekeerd gebeurt dat minder vaak.

Voorraad gebruikte trekkers

Op het eind van 2017 meldden verschillende dealers een plus in de vraag naar nieuwe trekkers te ervaren en tegen kerst konden ze nog heel wat koopcontracten rondzetten. Gemiddeld genomen hebben de dealers geen grote aantallen gebruikte trekkers op voorraad. Het echt courante spul is zelfs een beetje schaars. Wie wat zoekt, kan zeker wel wat vinden, maar vraag en aanbod zijn redelijk in evenwicht.

Weinig transparante markt

De prijsvorming in de trekkermarkt is een betrekkelijk iets. De specifieke uitvoering van de trekker kan een groot verschil maken, net als service en garantie. Maar iedereen die een trekker wil kopen of heeft te verkopen vraagt zich af wat een marktconforme prijs is. Door het spel met bruto- en nettoprijzen voor nieuwe trekkers is voor de eindgebruiker het zicht op prijzen wat vertroebeld. Feitelijk wordt de werkelijke inruilwaarde daarmee gemanipuleerd en kunstmatig hoog gehouden, waardoor dat vervolgens de verkoop van jonge trekkers in de weg staat. Die zijn dan te duur tegenover nieuw.

Nieuwe trekkers

De grote fabrikanten willen linksom of rechtsom nieuwe trekkers in de markt pompen. Zeker wanneer, zoals de laatste twee jaar het geval is, wereldwijd de aantallen onder druk staan, staan ook dealers onder druk om hun aantallen te halen en daarom (te) duur in te ruilen. Internet is zeker voor gebruikte handel niet meer weg te denken en geeft een zekere openheid in de prijsstelling. Hoewel dat ook betrekkelijk is. Als er op websites al een prijs wordt genoemd is dat een vraagprijs en bovendien zijn de specificaties bepalend, maar niet altijd duidelijk vermeld.

Afkomstig van een tuinder, mooie trekker voor een veehouder: MF 5445 Dyna-4 van 2007 met 4.731 draaiuren. €26.500 bij Abemec in Veghel. - Foto: Bert Jansen
Afkomstig van een tuinder, mooie trekker voor een veehouder: MF 5445 Dyna-4 van 2007 met 4.731 draaiuren. €26.500 bij Abemec in Veghel. - Foto: Bert Jansen

Rol veilingen groeit

De vraagprijs zegt maar beperkt wat over de prijs waarvoor de trekker verkocht wordt. Een veiling is de ultieme plaats waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Een trekker is waard wat iemand dan bereid is te betalen en dat is het bedrag waarvoor de veilingmeester afhamert.

Naar Brits en Amerikaans voorbeeld hebben veilingen, en inmiddels ook internetveilingen, in Nederland een belangrijke plaats in de markt voor gebruikte trekkers veroverd. Troostwijk is in Nederland in enkele jaren tijd het grootste veilingbureau geworden dat landbouwinventarissen veilt. Dit veilingbedrijf ziet nog ieder jaar zijn omzet toenemen.

Marktplaats

Hoewel het handelaren niet altijd bevalt, zijn de prijzen openbaar en ook achteraf nog in te zien. Maar ook handelaren maken gebruik van de diensten van veilingbureaus weet veilingmeester Stef Hooijman namens Troostwijk te vertellen. Dealers gebruiken de veiling als medium om hun voorraad te reduceren en ook boeren en loonwerkers brengen regelmatig individuele trekkers in. Plus dat boeren ook zelf direct via websites als Marktplaats kopen en verkopen.

Courante trekker: John Deere 6215R van 2016, 905 draaiuren, met fronthef, Direct-Drive, complete trekker. Nieuw rond €135.000. €105.000 bij Vemo Tractoren in Hoogeveen. - Foto: Frank Uijlenbroek
Courante trekker: John Deere 6215R van 2016, 905 draaiuren, met fronthef, Direct-Drive, complete trekker. Nieuw rond €135.000. €105.000 bij Vemo Tractoren in Hoogeveen. - Foto: Frank Uijlenbroek

Weinig voorraad

Wie een gebruikte trekker zoekt, kan best wel wat vinden, maar het aanbod is niet overweldigend. Courant materiaal heeft zijn weg gevonden naar klanten en anderzijds passen handelaren hun inkoop ook aan de vraag aan. 2017 is geen geweldig trekkerjaar, stelt Bert Stokvis, vertegenwoordiger bij Case-IH- en New Holland-dealer Timmerman. Maar op het eind van 2017 is er toch behoorlijk wat gebruikt verkocht, voegt hij eraan toe.

GPS-voorbereide trekker

Vooral de meer behoudende boeren waren weer aan de markt voor een gebruikte trekker. 100 tot 150 pk, 5 jaar oud, niet al te veel extra’s, dat verkoopt goed aan boeren die nieuw toch te duur vinden. Extra’s als fronthef en aftakas worden wel gewaardeerd, maar niet per se extra betaald. Akkerbouwers hebben inmiddels vaker voorkeur voor een gps-voorbereide trekker. Dat speelt in de veehouderij veel minder.

Jong gebruikt

Vooral Frankrijk en Engeland zijn nog steeds een belangrijke bron voor jong gebruikt. Voor handel met Engeland speelt de eurokoers een rol. Die is al langere tijd redelijk gunstig voor inkoop van gebruikte trekkers. Lease-, verhuur- en demotrekkers van de fabrikanten zijn een belangrijke bron van relatief jonge trekkers.

De lage rente maakt het minder pijnlijk om wat voorraad te hebben staan, maar met trekkers boven € 50.000 gaat er voor veel mechanisatiebedrijven al gauw te veel geld in gebruikte voorraad zitten, waardoor ze die handel het liefst aan specialisten overlaten.

Inruilen niet vanzelfsprekend

In Nederland is het nog steeds gebruikelijk dat een dealer ook inruilt, maar elders in de wereld is dat al lang niet meer zo vanzelfsprekend. Wanneer we de vrachtwagen- en grondverzetwereld als voorbeeld nemen, is het maar de vraag hoelang het nog duurt voor ook Nederlandse boeren en loonwerkers worden uitgenodigd om in plaats van in te ruilen maar eens zelf te kijken of ze een koper vinden voor hun oude trekker.

Gebruikt steeds meer specialisme

Handel in gebruikte trekkers is ook vanwege het internationale karakter steeds meer een specialisme geworden waardoor voor ‘moeilijke handel’ vaak een gespecialiseerde handelaar wordt ingeschakeld om de inruil meteen door te schuiven.

Relatief jonge, zware trekkers boven 250 pk is moeilijke handel, meldt vrijwel iedere dealer die er af en toe mee te maken heeft. Daarmee wordt een klantenkring bediend die toch het liefst nieuw koopt.

En wat oudere trekkers met veel uren op de teller zijn ook niet meer zo makkelijk naar het buitenland te verkopen. De potentiële kopers hebben serieus werk voor zo’n trekker en weten ook waarom de loonwerkers in West-Europa ze inruilen. Omdat er dan flink op zo’n trekker is afgeschreven, maakt de relatief lage prijs de trekker dan toch weer makkelijker te verkopen. “Wat ons de laatste jaren opvalt, is dat we steeds vaker zware trekkers aangeboden krijgen die 4 jaar en 364 dagen oud zijn”, stelt Edward Beukeveld van Beukeveld Exports in Wieringerwerf.

De exportspecialist heeft stellig de indruk dat loonwerkers graag trekkers opruimen die te oud worden voor een eigengebrekverzekering. Reparaties aan grote trekkers gaan niet zelden gepaard met een nota met 5 cijfers voor de komma.

Politiek bepaald

Voor de courante doorsnee boerentrekker die in Nederland of West-Europa blijft, maakt het weinig uit, maar de handel in oudjes en vaak ook de grote trekkers die voor export gaan, wordt soms ook gehinderd door buitenlandse politiek. Export van trekkers naar Rusland, waar eerder toch ook wel veel gebruikte trekkers heen gingen, is na het geharrewar over Oekraïne toch een stuk moeilijker geworden, stelt Klaas Oord van Tractorhandel Exloo.

Irak heeft zijn grenzen gesloten voor alles vóór bouwjaar 2000. Zogenaamd om te voorkomen dat het Westen afval in het Midden-Oosten dumpt. Landen als Argentinië en Brazilië houden de deur kunstmatig dicht om de eigen trekkerindustrie te beschermen en valuta binnen te houden.

Emissie-eisen belemmeren export

Emissie-eisen in het buitenland maken sommige ‘Nederlandse’ trekkers of machines ook ongeschikt voor export. Staat er op het ‘emission control information’-plaatje van bijvoorbeeld een Amerikaanse John Deere-motor van bouwjaar september 2011: ‘This engine may be used in the EU. In the US, this engine is solely for export and is therefore exempt from US emission standards and related requirements under the provisions of 40 CFR 1068.230’ dan krijg je een trekker of machine met zo’n motor niet meer terug Amerika in. Daardoor kan het potentiële afzetgebied voor een gebruikte machine en daarmee ook haar marktwaarde drastisch worden ingeperkt. De fabrikant verschuilt zich achter emissiewetgeving, de klant ervaart het als een methode om de markt te manipuleren.

Courant, maar toch al wat langer op voorraad: Deutz Fahr K430 Profiline van 2012 met 1.680 draaiuren bij Koop van der Wal in Bant. 127 pk met airco, voorlader en geveerde vooras voor €48.500. - Foto: Ruud Ploeg
Courant, maar toch al wat langer op voorraad: Deutz Fahr K430 Profiline van 2012 met 1.680 draaiuren bij Koop van der Wal in Bant. 127 pk met airco, voorlader en geveerde vooras voor €48.500. - Foto: Ruud Ploeg

Handel in gebruikt is moeilijk voorspelbaar

Handel in gebruikte trekkers is heel divers en daarom moeilijk voorspelbaar.

Het is steeds moeilijker aan te geven waar wel of geen vraag naar is, stelt Willem van der Wal, van Koop van der Wal, specialist in gebruikte trekkers en onderdelen in Bant. De vraag is heel divers is zijn ervaring. Voor trekkers waar al lange tijd geen vraag naar is, dient zich onverwachts ergens in de wereld opeens een klant aan. En een trekker die heel courant is voor een Nederlandse boer blijft soms toch een hele tijd staan.

Bijvoorbeeld een Deutz K430 met voorlader. Specialist jonge moderne trekkers Vemo in Hoogeveen meldt dat mits de prijs concurrerend is, er beslist ook vraag is naar jong materiaal. John Deeres van de 6R-serie zijn goed te verkopen. New Hollands T6 en T7, MF 7700 Dyna-6 en Case IH Puma zijn – mits de prijs klopt bij de specificaties – met weinig uren goed te verkopen.

En ook dan zijn de bestemmingen divers. Voor de handelswaarde is vraag uit Nederland eigenlijk maar van beperkte betekenis. Van belang is steeds meer of er ergens in de wereld vraag is. En dan weten Nederlandse handelaren die vraag vaak goed in te vullen, waardoor een trekker opbrengt wat die ook waard is.

Zware trekkers schrijven behoorlijk af. New Holland T8.330UC van bouwjaar 2011. Slechts 1.560 draaiuren, met fronthef, compleet uitgevoerd voor €87.500 bij Vemo Tractoren in Hoogeveen. - Foto: Frank Uijlenbroek
Zware trekkers schrijven behoorlijk af. New Holland T8.330UC van bouwjaar 2011. Slechts 1.560 draaiuren, met fronthef, compleet uitgevoerd voor €87.500 bij Vemo Tractoren in Hoogeveen. - Foto: Frank Uijlenbroek

Of registreer je om te kunnen reageren.