‘Crowdfunding geeft klantenbinding ’ - GFactueel.nl
Vollegrond

Achtergrond

‘Crowdfunding geeft klantenbinding ’

Biologisch tuinder Peter van IJzendoorn uit Biddinghuizen (Fl.) gebruikte samen met drie andere tuinders crowdfunding om webwinkel Hofweb.nl verder te ontwikkelen. In iets meer dan een dag was € 200.000 binnen.

Een omvangrijk adressenbestand en een aansprekend verhaal over verantwoord voedsel produceren. Dat zijn de belangrijkste redenen van het succes van de crowdfundingsactie die vier tuinders uit Flevoland onlangs opzetten. Binnen 26 uur was € 200.000 binnen.

Zo’n 100 deelnemers investeerden gemiddeld € 2.000. Het streefbedrag van € 150.000 werd hiermee dik overschreden. Volgens Peter van IJzendoorn, een van de eigenaren van de webwinkel, is crowdfunding meer dan een handige methode om aan kapitaal te komen. “De particuliere investeerders zijn nu ook vaste en betrokken klanten van onze webwinkel. Dat geeft jarenlang afzetzekerheid.”

Biologisch tuinder Peter van IJzendoorn regelde via crowdfunding de financiering van zijn webwinkel. - Foto: Ton Kastermans
Biologisch tuinder Peter van IJzendoorn regelde via crowdfunding de financiering van zijn webwinkel. - Foto: Ton Kastermans

Waarom hadden jullie geld nodig?

“Onze webwinkel bestaat sinds 2004. Inmiddels maken 50 agrarische ondernemers van de digitale winkel gebruik voor de afzet van hun producten. Wekelijks vult een groot aantal klanten hun winkelwagentje op Hofweb.nl. We willen onze winkel nu opschalen, bijvoorbeeld door in heel Nederland consumenten te kunnen beleveren. Daarvoor moet onze webwinkel technisch worden aangepast. Bijvoorbeeld met een receptendatabase en video’s van onze producenten.”

Voor welke constructie kozen jullie?

“Deelnemers konden vanaf € 250 inleggen. Dat minimumbedrag is vaak overschreden. De looptijd is vier jaar met een rendement van 4 tot 6%. Het eerste percentage geldt voor een uitbetaling van de rente in euro’s, het tweede voor een uitbetaling in producten uit onze webwinkel. De investeerders kunnen kiezen. Wij gaan ervan uit dat aan het eind van het eerste jaar 80 tot 90% kiest voor uitbetaling in producten. Wij gaan ook sturen in die richting, want klantenbinding is de belangrijkste reden dat we voor crowdfunding kozen en niet voor een lening bij een bank.”

‘Klantenbinding is de belangrijkste reden dat we voor crowdfunding kozen en niet voor een lening bij een bank’

Wie tekende in?

“Verreweg de meesten kennen we. Zo’n 85% is al klant van ons, de rest bestaat uit professionals uit ons netwerk, familieleden en vrienden. Allemaal mensen die hechten aan duurzaam voedsel en een korte keten tussen producent en consument. Onze investeerders hebben wat eigen geld en vinden het veel leuker om bij ons te sparen dan bij een bank. Onze manier van boeren spreekt hen aan. Wij produceren biologisch en leveren topkwaliteit, en snel, direct van het land naar de klant.”

‘Onze investeerders hebben wat eigen geld en vinden het veel leuker om bij ons te sparen dan bij een bank’

Veel rompslomp?

“Helemaal niet. Alles verloopt automatisch via ons digitale systeem. We hebben er nauwelijks omkijken naar. We moeten natuurlijk wel wat tijd steken in de communicatie met onze financiers, maar dat deden we al. Met klantendagen, digitale nieuwsbrieven en berichten op Twitter en Facebook houden we hen op de hoogte van het reilen en zeilen op onze bedrijven.”

Of registreer je om te kunnen reageren.