Home

Partner

Groen Doen op Pad: jeugd lokale voedselinfluencers

Het Food Forward-programma van Rabobank brengt in elke regio mensen uit de voedselketen bij elkaar om samen op zoek te gaan naar duurzame voedseloplossingen. Dit leidt tot uiteenlopende en creatieve ideeën. Dit keer: Groen Doen op Pad, een initiatief dat zich richt op idealistische kinderen.

Of een kind leert waar de melk in de supermarkt vandaan komt, welk fruit wanneer in het seizoen rijp is en wat het verschil is tussen een biologisch of niet-biologisch stuk vlees, dat is grotendeels afhankelijk van de ouders.

Idealen van kinderen stimuleren

Natuurlijk is er op school aandacht voor onderwerpen als duurzaamheid, voedselvoorziening en klimaat, maar vervolgens is het toch vaak aan de ouders om die opgedane kennis te koppelen aan praktijkvoorbeelden. En dat gebeurt nog te weinig, vinden de groepsleden van ‘Groen Doen op Pad’. Volgens hen zouden de idealen van kinderen áltijd gestimuleerd moeten worden. Zij hebben immers de toekomst.

Om ervoor te zorgen dat jongere generaties ook buiten schooltijd met thema’s als lokaal eten aan de slag gaan, is Groen Doen op Pad bedacht. In dit concept ligt het initiatief om kinderen te onderwijzen en te enthousiasmeren over lokaal voedsel bij kinderen zelf.

Ervaringen met lokaal voedsel delen

“Met Groen Doen op Pad willen we een platform opzetten waar kinderen op een laagdrempelige manier hun ervaringen met lokaal voedsel kunnen delen met andere kinderen. Bijvoorbeeld door te vertellen welke streekproducten ergens te koop zijn, maar ook door activiteiten aan te bieden, zoals het geven van een rondleiding op de boerderij van hun ouders”, legt mede-initiatiefnemer Marja van der Ende uit. “Zie het platform als een soort Facebook, waar je kan vloggen, delen en liken, maar dan puur gericht op het thema duurzaam en lokaal eten.”

Tekst gaat door onder de video

Enthousiaste kinderen

De groep kiest bewust voor het ontwikkelen van een nieuw platform, in plaats van het opzetten van een pagina op een van de (social) media waar jongeren al veel tijd doorbrengen, zoals Instagram, TikTok of de digitale leeromgeving op school. De reden hiervoor is dat ze niet afhankelijk willen zijn van de wisselende populariteit van die platforms of – in het geval van de digitale leeromgeving – het risico lopen dat het netwerk tot stilstand komt als kinderen van school af gaan.

“Ons doel is om een app of website te lanceren waar kinderen de regie over de inhoud hebben, al zullen we natuurlijk wel gebruikmaken van bestaande social media om de gemaakte content onder de aandacht te brengen”, zegt Van der Ende.

Om Groen Doen op Pad van de grond te krijgen, is behalve budget ook expertise en tijd nodig. “We willen het platform in eerste instantie klein opzetten binnen de regio Leiden Haaglanden en daarna verder uitrollen. Binnen onze Food Forward-groep zit veel kennis op het gebied van educatie en het beheren van een interactief platform, maar we zijn nog wel op zoek naar mensen die het platform willen helpen uitbouwen. En naar enthousiaste kinderen die het willen uitproberen natuurlijk!”, besluit Van der Ende. “Want een groenere wereld voor toekomstige generaties, die bouw je samen.”

Groen doen op pad

Food Forward Regio: Leiden-Haaglanden.
Initiatiefnemers: Marja van der Ende (initiatiefnemer ‘Fietsen voor mijn eten’), Kees van der Riet (secretaris stichting DuurSamen Zoetermeer), Sander Vroom (Business Development Manager Rabobank), Pim van den Akker (oprichter ‘Groen Doen in de Klas’) en Annette ter Haar (Directeur Daltonschool Oegstgeest).
Website: nog in ontwikkeling.

Meer weten over Food Forward? Kijk op www.rabobank.com/foodforward.