Doorgaan naar artikel

Consument maakt door inflatie andere keuze AGF

Klanten doen door hoge inflatie minder vaak boodschappen bij groentespeciaalzaken. Er is een verschuiving naar basisproducten.

Volgens onderzoeksbureau GfK Panelservices is het marktaandeel van prijsvechters als Aldi, Boni, Lidl en Dirk met 3% gegroeid. Door daar meer te kopen, proberen klanten de gestegen kosten voor boodschappen te verlagen. GfK schat dat huishoudens gemiddeld € 800 meer kwijt zijn aan boodschappen door de opgelopen prijzen. Dat komt neer op 11,3% hogere kosten voor een gemiddeld winkelwagentje van 55 basislevensmiddelen.

GfK signaleert dat klanten minder de speciaalzaken bezoeken, zoals groenteboeren. Hoe groot die omzetdaling precies is, kon een woordvoerder van GfK vrijdag niet zeggen.

Hogere prijzen beperken omzetdaling

Ook statistiekbureau CBS maakt melding van een gedaalde omzet bij voedingswinkels (waaronder groentespeciaalzaken). Het volume dat in februari werd verkocht, lag ruim 7% onder het niveau van februari 2021. Door hogere prijzen is de omzetdaling wat beperkter gebleven.

Zachtfruit luxer product

Hoe de consument mogelijk andere keuzes maakt op productniveau is niet helder. Een afzetorganisatie laat weten dat dit belangrijk is voor het zachtfruitseizoen, een luxer product. De cijfers over fruitverkopen in de eerste veertien weken laten geen gunstige ontwikkeling zien, stelde deze afzetorganisatie. Mogelijk profiteren de bulkproducten meer van prijsbewuste aankopen.

Vorige maand lieten individuele supermarkten nog weten dat ook de verkopen van biologische groente en fruit onder druk staan, al leek dat toen niet overal het geval. GfK kan die ontwikkeling voor biologisch met deze cijfers niet duiden.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin