Home

Nieuws

Voedingsketens zetten zich schrap voor flitsbezorgers

Flitsbezorgers zullen voedingsketens raken, ook AGF. De markt zet zich schrap, ook de bestaande digitale partijen.

Op het Deutscher Obst & Gemüse Kongress in Düsseldorf leidde het feit dat flitsbezorger Gorillas vooral veel bananen aflevert tot enige hilariteit. Tegelijk werd die naam Gorillas vaak met ontzag genoemd toen het congres over ontwikkelingen ging in de AGF-afzet. Het in Berlijn gevestigde bedrijf belooft boodschappen binnen 10 minuten aan huis te leveren per elektrische fiets en krijgt ook voet in Nederland.

Om aan te geven hoe bijzonder dat is, legde Karsten Schaal, eigenaar van bestaande online supermarkt Food.de in zijn congresbijdrage uit dat orderpickers in zijn logistieke centrum 4 kilometer moeten lopen. Het assortiment bestaat uit duizenden producten. Hij haalt een bezorgtijd van 2 uur. Gorillas moet wel een klein assortiment hebben om die bezorgtijd te halen. Groenten en fruit is daar dus ook onderdeel van, maar dan in een kernassortiment.

€ 240 miljoen voor Gorillas

Het verschil tussen Food.de en Gorillas is groot. Food.de richt zich op klanten die zich volledig laten beleveren. Gorillas is er vooral voor de kleinere aankopen, misschien wel impulsaankopen. Een ander verschil: om Food.de op te bouwen gaf Schaal € 4 miljoen uit, Gorillas haalt met gemak dit voorjaar € 240 miljoen op van investeerders om uit te breiden. Winst maken is nog ver weg.

Tekst gaat door onder de foto

Een bezorger van Gorillas levert binnen 10 minuten de bestelde boodschappen thuis af. - Foto: ANP
Een bezorger van Gorillas levert binnen 10 minuten de bestelde boodschappen thuis af. - Foto: ANP

Onbemande winkels

Een ander onlinemodel is TYPY; kleine winkels met gerobotiseerde 24 uurs afhaalmogelijkheid. Klanten bestellen met een app en halen de spullen op. Veel vers, convenience en snel. Ondernemer achter dit model is Carlo Caldi. Hij kreeg op het congres de vraag waarom mensen nog naar een winkel gaan als ze ook snel via Gorillas thuis beleverd kunnen worden voor impulsaankopen. Ook hier verwacht de online-ondernemer dat de onbemande winkel een ander model is, met andere klanten. Er is ook vraag naar deze onbemande winkels in kleinere plaatsen. Daar lukt het niet een volwaardige supermarkt te openen, stelt hij.

Consolidatieslag in de onlinemarkt

Caldi had wel een waarschuwing tegen de snelle opkomst van nieuwe leverdiensten, zoals Amazon en flitsbezorgers. Om te voorkomen dat de Europese online afzet onder de voet gelopen wordt door Amerikaanse investeerders, moeten de Europese bedrijven samenwerken. Verschillende systemen zullen naast elkaar blijven bestaan, verwacht Caldi. Waarom dan niet meer samenwerken? Schaal verwacht in ieder geval een consolidatieslag in de onlinemarkt.

‘Voorlopig nog geld verbranden’

Een traditionele supermarktondernemer is Jörg Wagner van EDEKA Frische-Center in Coburg, een stadje met 40.000 inwoners. Dat is te klein voor de nieuwe flitsbezorgers, maar ook hij wapent zich tegen de online ontwikkelingen, bleek op het congres. “Online afzet is nu 1 tot 3% maar het zal ongetwijfeld groeien. Voorlopig wordt vooral geld verbrand door deze partijen en werkt het alleen in metropolen.”

De truc voor stenen supermarkten is het aanspreken van de zintuigen van de klanten. “Belevenis bij winkelen, gevoel van gastronomie. Dat zijn wapens om de slag tegen online te winnen. Ze zullen groeien, maar we hebben een paar jaar voordat online rendabel is.”

Of registreer je om te kunnen reageren.