Doorgaan naar artikel

Aandeel ‘duurzame’ AGF stijgt procentje

Het aandeel duurzame groente verkocht in winkels steeg in 2020 van 9 naar 10%, maar cijfers houden geen rekening met PlanetProof.

De verkopen van duurzame groente en fruit zijn in 2020 iets harder gestegen dan de totale verkoop van groente en fruit. Bij fruit is het aandeel gestegen van 16 naar 17%, bij groente van 9 naar 10%. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor de Monitor Duurzame voeding.

Onjuist beeld

De cijfers voor groenten en fruit kunnen het duurzame keurmerk On the Way to PlanetProof niet onderscheiden. Duurzame producten moeten voor consumenten herkenbaar zijn door een keurmerk. Het keurmerk ‘Biologisch’ is herkenbaar, maar On the Way to PlanetProof niet. De werkelijke uitgaven aan duurzame groente en fruit liggen daardoor veel hoger. Het is opvallend dat dit bericht precies komt in de week van de promotie van duurzaamheidskeurmerk On the Way to PlanetProof.

De uitbreiding van de categorie ‘duurzaam’ in dit onderzoek is ook deels het gevolg van een iets groter biologisch assortiment bij supermarkten.

De totale uitgaven aan groenten en fruit (vers) stegen volgens de CBS-cijfers in 2020 van € 3,8 miljard naar € 4.3 miljard. De uitgaven stegen vooral door coronamaatregelen. Consumenten gaven hun geld daardoor vooral uit aan voeding in winkels en minder in horeca.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin