Home

Nieuws

Verstransporten naar VK gaan nu nog soepel

Na aanloopproblemen in het eerste kwartaal gaat vervoer van versproducten van en naar het Verenigd Koninkrijk nu vrij probleemloos. De gevreesde chaos bleef uit, maar de sector vreest voor de aankomende extra kwaliteitscontroles.

Vervoer van versproducten tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk vice versa is uiteraard gebaat bij snelheid. De eerste maanden sinds brexit liep een lading verse groenten, vis, vlees, zuivel of bloemen wel eens vertraging op, maar er waren nauwelijks onoverkomelijke problemen, zoals waren die afgekeurd moesten worden.

Geringe ladingaanbod

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt het positief dat de gevreesde chaos in de transportsector is uitgebleven. “Dat had veel te maken met het geringe ladingaanbod, omdat veel importeurs in Engeland in november en december voorraden hadden aangelegd”, zegt TLN-woordvoerder Bart van Pagée. Met versproducten kan je natuurlijk geen voorraad aanleggen, maar omdat het vrachtaanbod de eerste maanden van 2021 relatief gering was, profiteerden de verstransporteurs daar toch van.

Nieuwe documenten

Veelvoorkomende problemen hadden te maken met gewenning aan de nieuwe gang van zaken na brexit: nieuwe douane- en veterinaire documenten, Portbase-inschrijvingen, mismatches tussen de boekingen en vrachtbrieven of onjuist ingevulde documenten, stelt Van Pagée vast. “Vooral dankzij het verminderde ladingaanbod in januari en februari konden veel problemen worden opgelost door goede communicatie tussen alle partijen.”

Lees ook: Brexit wordt realiteit voor export naar VK

Klarenbeek Transport uit Stroe is een middelgroot bedrijf voor koel- en vriestransporten van vleesproducten. Het besloot vanaf 1 mei geen zogeheten groepage meer te doen van vleesproducten naar het Verenigd Koninkrijk. Groepage zijn deelladingen voor meerdere klanten in één transport. “We hadden zoveel documenten nodig voor die verschillende klanten en ladingen, dat kostte te veel tijd en dus manuren. Er hoeft maar één fout in te zitten en je hebt problemen en oponthoud aan de grens”, legt Bert Klarenbeek, een van de directeuren, uit. Klarenbeek rijdt zodoende alleen nog volle vrachten voor klanten naar het Verenigd Koninkrijk.

Als er maar één schakel niet klopt, kom je stil te staan

John ’t Hoen rijdt al 25 jaar met een eigen vrachtauto wekelijks groenten naar de drie groothandelsmarkten in Londen voor een vaste opdrachtgever in Waddinxveen. Dat exportbedrijf heeft met brexit op komst op papier een vestiging in Engeland opgericht. “Daarom kunnen aan de grens alle douanedocumenten een-op-een worden overgenomen. Tot nu toe gaat dat gelukkig soepel. Ik heb amper vertragingen opgelopen”, vertelt ’t Hoen.

De grensovergang naar Engeland vergt ongeveer zeven checks. In Calais controleert een hond of er geen verstekeling in de trekker met oplegger zit, dan doet de douane een digitale kentekencheck en controleert de exportpapieren. ’t Hoen: “Als er maar één schakel niet klopt, kom je stil te staan. Daarom is het fijn dat het nu digitaal kan, want dat levert weinig fouten op.”

Vrachtwagen door de scanner

Vervolgens komt de incheck voor de trein, waarvoor de chauffeur eerst door de Franse paspoortcontrole moet. Een enkele keer moet de vrachtwagen door de scanner, op zoek naar partijen drugs. Daarna is de Engelse douane aan de beurt voor de paspoortcontrole en kan ’t Hoen eindelijk de trein oprijden. “Als alles vlot gaat, sta ik vanuit Waddinxveen in 4,5 uur op de trein. Die is op z’n snelst in twee uur in Engeland. Gemiddeld kost het me 7 tot 7,5 uur om vanuit Waddinxveen in Londen aan te komen.” Daar levert ’t Hoen zijn groenten af op de groothandelsmarkten Covent Garden (centrum), New Spitalfields (oost) en/of Western Market (west).

Lees ook: Extra tijdsdruk groente- en fruithandel door brexit

Digitaal voormelden

Jan van Oostveen (57) haalt al jaren wekelijks een vracht vis uit Schotland, die in Nederland naar diverse vishandels gaat. Als Van Oostveen in Schotland heeft geladen, krijgt hij een vrachtbrief mee. Die wordt digitaal bij de terminal in Newcastle voorgemeld via Portbase. “Met dat Portbase-systeem wordt de vrachtbrief gelinkt aan het kenteken en aan de ferrymaatschappij, zodat het transport soepel kan verlopen. In het begin ging dat een beetje met horten en stoten, maar nu gaat het prima.”

Verswaren die vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland gaan, worden voor ze de grens overgaan al gekeurd. Dat loopt over het algemeen soepel. Eenmaal in Nederland moet de vracht langs de NVWA om die instantie de mogelijkheid te bieden een controle uit te voeren. Doorgaans kosten dat twee uurtjes, maar als er iets niet klopt, kan dat 20 tot 30 uur vertraging opleveren. Dat heeft Van Oostveen in januari één keer meegemaakt door een foutje op de paklijst.

We krijgen signalen dat Engelse autoriteiten nog steeds niet klaar zijn voor extra controles

TLN en de chauffeurs vrezen de al uitgestelde gefaseerde invoering (per 1 september 2021 en 1 januari 2022 in plaats van 1 juli 2021) van kwaliteitscontroles en keuringen voor dierlijke producten en zogeheten hoogrisicolevensmiddelen van plantaardige oorsprong die vanuit Nederland naar Engeland gaan. “We krijgen signalen dat de autoriteiten in Engeland nog steeds niet klaar zijn voor die extra controles”, zegt Van Pagée. “Wij vrezen dat dat alsnog grote vertragingen kan gaan opleveren aan de grens. We staan in nauw contact met de douane, Nederlandse overheden en Britse partners om te kijken hoe we de verwachte problemen kunnen beperken.”

Of registreer je om te kunnen reageren.