Home

Nieuws

In tweede coronajaar plust groente en fruit opnieuw

Voor het tweede achtereenvolgende jaar kopen Nederlandse huishoudens meer groente en fruit. Dat meldt GroentenFruit Huis op basis van data van onderzoeksbureau GfK.

Het corona-effect van 2020 zet in de eerste zes maanden van 2021 versterkt door. Vorig jaar kocht de gemiddelde Nederlandse consument maar liefst 9% meer groente en fruit dan in 2019, dit jaar komt daar voor verse groente nog eens 4% bovenop en voor fruit 3%.

De groei in 2020 had vooral te maken met de horecasluiting tijdens periodes van lockdown. De vergelijking van de eerste zes maanden van 2020 met die van 2021 is ook een vergelijking van lockdowneffecten: de horeca was dit jaar langer dicht dan vorig jaar. De cijfers die meer kunnen zeggen over groente- en fruitconsumptie buitenshuis, zijn nog niet bekend.

Tomaat onbetwiste nummer 1

Tomaat blijft met een aandeel van 10% van het totaal verkochte gewicht, verreweg de meest gekochte groente. In het eerste halfjaar zijn 2% meer tomaten gekocht dan vorig jaar. De ui staat op de tweede plaats. Nederlandse consumenten kochten van januari tot en met juni 16% meer uien dan een jaar terug. Komkommer (+3%) en wortel (+1%) ontlopen elkaar niet veel qua verkoop en staan op respectievelijk nummers 3 en 4.

Paprika maakt de top vijf compleet. Deze groente was in 2020 één van de sterkste stijgers. Ook in 2021 nam de verkoop toe. Tot en met juni dit jaar kocht de Nederlandse consument 3% meer paprika.

Witlof en broccoli, positie 8 en 9 in deze top tien van meest gekochte groenten, wisselden van plaats in het voordeel van witlof.

Verspakket gewild

Verspakketten zijn nog altijd aan een opmars bezig. Zo’n pakket omvat de juiste hoeveelheid ingrediënten voor het bereiden van een maaltijd. Ze vallen nog net buiten de top tien meest gekochte groenten. Maar er was wel een verkoopstijging van 10% te zien in de eerste helft van 2021.

Andere groenten die het in die periode goed deden, waren slamixen (+16%), bloemkool (+13%), spitskool (+13%) en boerenkool (+10%).

Peer herwint terrein

Banaan (+1%) veroverde de eerste plaats in de top tien aankopen fruit. Op korte afstand gevolgd door appel (-5%), die in andere jaren meestal op de eerste plaats staat. De oorzaak wordt gezocht in de kleine Nederlandse appeloogst in 2020. Dit gaf hogere consumentenprijzen en minder prijsacties dan vorig jaar.

De perenconsumptie stond de afgelopen jaren wat onder druk. Daar kwam de eerste helft van dit jaar verandering in. Nederlanders kochten 20% meer peren. Door het koude voorjaar was de internationale aanvoer van zomerfruit vertraagd. Dit was ook gunstig voor de perenverkoop.

Naast peren waren ook blauwe bessen (+14%) populair in de eerste helft van het jaar.

Lees meer over het coronavirus in dit dossier.

Download op FoodAgribusiness.nl de gratis whitepaper Het vaccin voor jouw business en kijk de webinars over ondernemen in coronatijd terug:

Hoe creëer ik financiële ruimte in tijden van crisis?
Wat is het effect van corona op de afzetketen?
Kansen zien in tijden van crisis

Of registreer je om te kunnen reageren.