Doorgaan naar artikel

Onzekerheid bedrijven door versperring Suezkanaal

De versperring van het Suezkanaal door containerschip ‘Ever Given’ is voor veel bedrijven die vers fruit en groenten over lange afstanden verschepen, een nieuw probleem in een onvoorspelbaar seizoen.

De blokkade van de belangrijke handelsroute naar Europa heeft ook consequenties voor de aanvoer van producten uit de Aziatrische regio als druiven uit India of appels uit Nieuw-Zeeland. Normaal varen schepen vanuit het Suezkanaal direct richting Europa door de Middellandse zee en de Straat van Gibraltar. Het alternatief is de zuidelijke route om Afrika heen. Deze tocht is 5.000 kilometer langer en duurt 10 dagen extra.

Verscheping druiven uitgesteld

Volgens Nitin Agrawal, algemeen directeur van de grootste Indiase exporteur van tafeldruiven Euro Fruits, komt het transportprobleem bovenop bestaande problemen als corona en slechte marktomstandigheden. De verscheping van veel druivencontainers met bestemming Europa wordt daarom waarschijnlijk uitgesteld, meldt hij op de Britse website Fresh Produce Journal. De vertraging zou door de lange houdbaarheid van de druiven vooralsnog geen kwaliteitsproblemen geven.

Omvaren verlengt levertijd

Volgens een appelexporteur in Nieuw-Zeeland staat de eerste lading voor dit seizoen in een steeds groter wordende rij schepen aan de zuidkant van het kanaal. Volgens hem is nog niet duidelijk wat er moet gebeuren. Als de versperring op korte termijn opgelost is, blijft de verstoring beperkt. Omvaren via Kaap de Goede Hoop verlengt de levertijd met 1 à 2 weken, schat hij in.

Verder zijn er gevolgen voor de langere termijn te verwachten. Rederijen zouden al gestopt zin met het accepteren van vracht voor bestemmingen noordelijk en zuidelijk van het Suezkanaal. Verder bestaat de vrees dat het weken, of misschien nog maanden zal duren voordat de ontstane wanorde in de transportketens is opgelost en de situatie is genormaliseerd.

Elke dag € 9 miljard goederen door Suezkanaal

Het containerschip Ever Given, van een Taiwanese rederij, kwam dinsdag 23 maart door nog onbekende oorzaak vast te zitten. Het Suezkanaal is van groot belang voor het internationale handelsverkeer. 30% van al het containervervoer in de wereld passeert het kanaal, waarvan een deel zo smal is dat er slechts een schip tegelijk door kan. Dagelijks wordt via het kanaal voor € 9 miljard dollar aan goederen vervoerd.

Bekijk meer

Share this

Joost Stallen
Joost Stallen

redacteur vollegrondsgroenteteelt

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin