Doorgaan naar artikel

Albert Heijn meet hygiëne bedrijven via GlobalGap

Albert Heijn en Delhaize laten groenten- en fruitbedrijven doormeten op specifieke risico’s.

Dat blijkt uit de uitbreiding van voedselveiligheidscertificaat GlobalGap. Supermarktketens Albert Heijn en Delhaize ontwikkelden met GlobalGap een aparte paragraaf (add-on) waarmee risico’s op residu-overschrijdingen, hygiëne en besmetting van producten met bijvoorbeeld glasscherven wordt gemeten.

Telers krijgen score

Bij de reguliere GlobalGap-audit krijgen de telers een aparte inspectie voor Albert Heijn voorgelegd. De score uit dat onderzoek bepaalt het niveau waarop de telers voldoen aan de criteria en het risico dat aan het bedrijf wordt toegekend. De score wordt doorgegeven aan GlobalGap en de supermarktketens die onderdeel uitmaken van Ahold.

Checklist werkwijze residumonitoring

Het onderzoek vindt plaats op het bedrijf, maar beoordeelt ook een checklist van werkwijzen voor residumonitoring en het voorkomen van besmetting van groente en fruit met andere stoffen, zoals glassplinters.

Een teler van Albert Heijn laat desgevraagd weten dat er inderdaad zaken veranderen, maar wijst er op dat in het Albert Heijn-protocol al zaken waren geregeld op dit punt. In hoeverre dit een verzwaring is van de eisen, is nog niet duidelijk.

Uitbreiding en aanpassing

Een woordvoerder van AH laat weten dat het een uitbreiding en aanpassing is van het oude Albert Heijn-protocol, dat al in 2012 uitgerold is voor alle Albert Heijn-telers wereldwijd. “Dus al vanaf 2012 stellen we extra eisen aan telers voor Albert Heijn. In de versie van 2012 was dit alleen voor de beheersing van residuen en nu zijn daar ook hygiëne en productvreemde delen aan toegevoegd.”

Of het tot extra kosten leidt is lastig te zeggen, aldus een woordvoerder. “GROW is een add-on bij GlobalGap, wat betekent dat de audit samen met de GlobalGap-audit gedaan kan worden. Qua kosten hangt het af van het risicoprofiel van het type product.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin