Home

Nieuws

SGP wil snel oplossing registratie trekkers

De SGP vindt dat er een oplossing moet komen voor het niet kunnen registeren van landbouwvoertuigen op naam van een maatschap.

De partij heeft in de Tweede Kamer voorgesteld om via de te behandelen Verzamelwet voor Infrastructuur en Waterstaat snel te zorgen voor een oplossing. “We hebben tegen de kentekenplicht voor trekkers gestemd, maar nu die er wel is, moet ervoor gezorgd worden dat rekening gehouden wordt met de boerenpraktijk en moet dat zo goedkoop mogelijk”, vindt de partij.

Vorige week werd duidelijk dat het juridisch niet mogelijk is om landbouwvoertuigen te registreren op naam van een maatschap. Voor vennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid wordt in de Wegenverkeerswet een uitzondering gemaakt, maar dat geldt niet voor maatschappen. LTO Nederland en Cumela zijn hierover in gesprek met het ministerie.

Controle vof beter mogelijk

Het onderscheid tussen een vof en een maatschap is volgens het ministerie gemaakt omdat controle op de tenaamstelling bij een vof beter mogelijk is dan bij een maatschap. Die controle is noodzakelijk om te bepalen wie er aansprakelijk is voor het voertuig. “Om ook een uitzondering te maken voor een maatschap is een wetswijziging nodig”, aldus een woordvoerder.

Accountants en juristen: geen grote problemen

Accountants en juristen zien geen grote problemen in het niet kunnen registreren op naam van een maatschap. “Een kentekenbewijs is geen eigendomsbewijs. Het zegt niets over wie eigenaar is van het voertuig. Het is alleen een bewijs van wie aangesproken moet worden voor de wegenverkeerswet”, legt Willem Bruil van Instituut Agrarisch Recht uit. Bruil zegt dat wanneer de voertuigen tot het maatschapsvermogen behoren, hier gewoon afspraken over kunnen worden gemaakt in de maatschap.

Geen fiscale gevolgen

Bedrijfsadviseur Hendrik Jan Bos van Flynth Adviseurs en accountants zegt dat de registratie op naam van een natuurlijk persoon geen fiscale gevolgen heeft. “Bedrijfsauto’s staan nu ook op naam van een natuurlijk persoon. Dat maakt voor de jaarrekening niet uit.” Wel kan hij zich voorstellen dat het raar kan voelen bij de onderlinge verhoudingen in een maatschap, als alle landbouwvoertuigen op één natuurlijk persoon staan geregistreerd. Zeker omdat trekkers vaak door meerdere mensen worden gebruikt. Als alternatief zou het volgens Bos juridisch geen bezwaar moeten zijn om een kenteken op meerdere natuurlijke personen te zetten. “Een voertuig kan meerdere eigenaren hebben, net zoals een huis. Op zich is het vreemd dat dit met een auto of trekker niet mogelijk is. Het kenteken hoort namelijk volgens de wet afgegeven te worden aan de ‘eigenaar of houder’.”

Of registreer je om te kunnen reageren.