Doorgaan naar artikel

Consumenten happiger op verpakt product door corona

Corona legt de plasticindustrie geen windeieren. Alleen al alle spatschermen zorgen voor meer productie. En ook lijken consumenten happiger op verpakt product. Alleen al door het feit dat ze minder buitenshuis consumeren en meer in de supermarkt kopen.

Directeur Joan Hanegraaf van Oerlemans Packaging noteert een toename in de productie. Niet alleen in allerlei plastic wandjes en folieschermen om werkplekken coronaproof mee te maken. Maar ook in de bestellingen van voedselverpakkers. “Met name polyprop-verpakkingen gaan hard. Dat is het heldere plastic dat een krakerig geluid maakt als je het vastpakt. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor stoplichtverpakkingen van paprika’s. Maar ook van broodjes. Mensen vinden het nu een wel zo veilig idee.”

Klanten weten met zo’n verpakking dat er niemand anders aan de vruchten heeft gezeten

En ook topfolie maakt een nog stormachtiger ontwikkeling door dan waar het al mee bezig was. “Het sealen van een doosje aardbeien of frambozen was al terrein aan het winnen op dekseltjes. Het scheelt echt aanmerkelijk in hoeveel plastic dat je er voor nodig hebt. En het is goed voor de handling en dus de houdbaarheid, omdat er niemand meer in de verleiding komt om een aardbei van het ene in het andere bakje te doen. En om die laatste reden gaat het nu dus nog veel harder. Want klanten weten met zo’n verpakking dat er niemand anders in de winkel aan de vruchten heeft gezeten.”

Hanegraaf ziet een duidelijke trendbreuk in de manier waarop er nu naar plastic wordt gekeken. “De publieke opinie is wel ineens veranderd. Wij zijn sinds 2003 BRC-gecertificeerd en dat had alles te maken met de functionaliteit van plastic verpakkingen van agf, waar óók voedselveiligheid en tegengaan van allerlei besmettingen bij hoort. Dat waren we even vergeten.”

Albert Heijn

De extra drukte bij plasticproducenten heeft sowieso te maken met de toegenomen verkoop van voedsel via de supermarkten. Buiten de deur eten vergt minder plastic dan thuis koken, wat we nu weer meer doen. De veronderstelling dat er in de schappen van de supers ook weer meer verpakt product ligt dan vorig jaar om deze tijd is echter moeilijk bevestigd te krijgen.

Geen aanwijzingen dat corona zich verspreidt via eten

Albert Heijn ziet geen terugval in verkoop van onverpakte groenten en fruit. “In het begin van de coronatijd waren sommige klanten een beetje beducht om onverpakt assortiment zoals bepaalde groenten, fruit en droge worsten te kopen”, aldus een woordvoerder. “Wij verwijzen naar de website van het RIVM waarop is te lezen dat er geen aanwijzingen zijn dat het virus zich verspreidt via het eten of bereiden van voedsel.”

Juist in het seizoen met voornamelijk Nederlands product zijn verpakkingen veel minder nodig, stelt AH. “Nog tot en met week 40 loopt onze Vers-campagne, waarin Albert Heijn een feestje viert met alle lekkere verse producten van Nederlandse herkomst. Tijdens het importseizoen zijn sommige producten verpakt, omdat we dan te maken hebben met een langere transporttijd.”

Lidl

Ook bij Lidl is in de schappen niet zo veel te merken van meer of minder plastic verpakkingen. Net als voorgaande jaren maakt de discounter nu reclame met een hoofdrol voor de vele malen dat de keten is verkozen tot ‘Beste in groente en fruit’. De ijsbergsla die in de aanbieding was voor 49 per bol, lag net als vorig jaar gewoon in plastic gerold in de doos, zoals ook de komkommers in de aanbieding voor € 1 de twee net als altijd ongeseald te grijp lagen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin