Home

Nieuws

Italiaanse radijsteler voelt coronacrisis

Na twee weken volledige lockdown in Italië begint radijsteler Willem Jan Coolbergen de zwaarte van de coronacrisis te voelen. De afzet zakt in en transport wordt duurder.

“Tot vorige week ging het eigenlijk nog goed”, zegt Coolbergen vanuit Borgo Grappa, even ten zuiden van Rome. “We hadden wel wat afbestellingen, zoals de Poolse scholen die wij met radijs beleveren. Maar het hamsteren in veel Europese landen zorgde toch voor goede afzet. Dat is nu minder. Radijs is toch een impulsproduct waar je wat vaker langs moet lopen om het eens mee te nemen.”

Tot 30% hogere transportkosten

Deze week moet er dan ook radijs worden weggegooid. De bestellingen stokken en de prijzen gaan omlaag. En wat er nog wel de deur uitgaat, daarvoor gelden hogere transportkosten omdat er minder wagens rijden. “Een vrachtwagen kost normaal € 2.200 en nu € 2.800 of € 2.900. Dus dat is 25 tot 30% meer.”

Mensen allemaal nog aan het werk

Voor wat betreft arbeid gaat het goed. Iedereen is nog aan het werk en er zijn geen zieken. “We letten goed op elkaar, houden afstand, dragen mondkapjes. De medewerkers blijven gewoon baar op het werk komen.”

Coolbergen prijst zich gelukkig dat hij niet met uitzendkrachten werkt, maar met eigen mensen met een jaarcontract. “Die mensen maken van november tot mei, als we meer arbeid hebben, veel meer uren en de andere helft van het jaar minder.” Op het bedrijf werken naast een paar Roemenen en 40 Italianen ook zo’n 100 Indiërs. “Dat zijn geen arbeidsmigranten, die terug zouden willen naar India. Ze wonen hier, met hun hele gezin.”

Italiaanse steunmaatregelen

Nu het met de afzet een stuk minder gaat, is Coolbergen aan het onderzoeken hoe de Italiaanse steunmaatregelen van de regering in elkaar steken. “Daar wordt wel veel over gepraat en er zijn ook wel allerlei formulieren. Maar hoe het precies werkt, daar ben ik samen met mijn adviseur nog niet helemaal uit.”

Vooruitblikkend naar de rest van het Italiaanse radijsseizoen ziet Coolbergen een mogelijke verschuiving van vraag en aanbod. “De vollegrondstelers in Duitsland gaan nu beginnen met de oogst. Maar die werken wel met seizoenarbeiders. Die gaan het wellicht net als de Nederlandse telers toch wat moeilijker krijgen om voldoende mensen te vinden.”

Bestelde betonpalen vast in Noord-Italië

Nederlandse bedrijven die zaken doen met Italië lopen aan tegen hogere kosten en vertragingen. Transporteurs moeten vanwege in- en uitreisrestricties soms lege ritten maken of extra ritten inplannen om de bevoorrading te kunnen waarborgen, en berekenen de extra kosten door.

De fruitteelt in Nederland werkt met een aantal leveranciers uit de Noord-Italiaanse regio Süd Tirol. Maar door de lockdown van bedrijven liggen de productie en leveringen van bijvoorbeeld betonpalen en hagelnetten tijdelijk stil. Een importeur van betonpalen laat weten dat enkele klanten nu langer moeten wachten. Nu het plantseizoen weer volop start, gaan deze telers de bomen wel planten. De betonpalen moeten er daarna tussengezet worden.

Of registreer je om te kunnen reageren.