Doorgaan naar artikel

Advies: Chauffeur in Italië in cabine om corona

Groente- en fruitexporteurs moeten maatregelen nemen, zodat vrachtwagenchauffeurs niet besmet raken met het coronavirus.

Het GroentenFruit Huis wijst zijn leden-exporteurs op adviezen van instanties om te voorkomen dat een chauffeur het coronavirus mee naar Nederland brengt. “Een chauffeur kan bijvoorbeeld in de cabine blijven zitten en het verladen in Milaan overlaten aan het lokale bedrijf, of op minstens 2 meter blijven van de mensen”, zegt Gert Mulder, directeur van de brancheorganisatie.

Mogelijkheid deeltijd-WW

In Noord-Italië heeft het coronavirus de laatste weken fors om zich heen gegrepen. Er gaat nog wel handel naar Italië. Als de internationale handel stil komt te liggen door het virus, wil de brancheorganisatie een beroep doen op de mogelijkheid van werktijdverkorting via het UWV. “Zover is het nog lang niet, maar we weten dat zaken snel kunnen veranderen. Als mensen binnen moeten blijven en niet meer uit eten gaan.”

Nauwelijks risico via product

GroentenFruit Huis heeft zijn eigen experts geraadpleegd over mogelijke risico’s. Het virus wordt vrijwel alleen bij menselijk contact overgedragen. De kans op besmetting na het eten van product uit besmette gebieden is bijna uitgesloten, weet Mulder. Het advies aan leden is dan ook zich goed op de hoogte te houden van ontwikkeling. “We hebben de informatie van instanties voor de leden op een rij gezet.”

Het kan zijn dat we straks goedkope kersen in de winkels hebben liggen

Gert Mulder, directeur GroentenFruit Huis

Overschotten en tekorten door virus

Op handelsgebied zijn effecten vooral buiten Europa zichtbaar geworden. Product uit Zuid-Amerika dat bestemd is voor China, bereikt die markt steeds minder door gebrek aan havencapaciteit. Exporteurs uit Zuid-Amerika kiezen ervoor de producten dan maar naar Europa af te zetten. “Dat hoor ik vooral van kersen. Het kan zijn dat we straks goedkope kersen in de winkels hebben liggen. We hebben geen analyse gemaakt hoe dat de markt verder gaat raken.”

Bij de leden hoort de brancheorganisatie wisselende geluiden over de voorraadpositie knoflook en gember. Hier lijken tekorten te ontstaan.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin