Home

Nieuws 1 reactie

WUR legt ketenmarges tomaten en peer open

Supermarkten lijden verlies op biologische tomaten en peren. Gangbare tomatentelers halen betere marges dan biologische.

Dat blijkt uit de Agri-Nutri Monitor 2020, een marge-onderzoek van Wageningen University & Research (WUR). Voor zes producten deed WUR dat onderzoek naar marges in de keten voor gangbaar en biologisch product. Voor de twee verse tuinbouwproducten peer en tomaat zijn de biologische verkopen voor supermarkten verliesgevend.

De onderzoekers vragen zich af of deze verliezen wel terecht zijn. Zo worden kosten voor bijvoorbeeld contracteren gedeeld over een klein volume en is bederf hoger dan bij gangbare producten. Onderzoekers willen die kostenstructuur verder onderzoeken.

Tomaten margemaker supers

Supermarkten houden onder de streep relatief een hoge marge over aan gangbare tomaten (11%), terwijl op peren een marge van 1 procent wordt verdiend. Het meest verdienen de supermarkten onder de streep aan uien. De nettomarge is daar 21%.

Lees verder onder de grafiek.

Biologische perentelers halen marge

Er is wel een verschil tussen winstgevendheid van biologisch telen tussen peren- en tomatenbedrijven. Biologische perentelers hebben een hogere marge dan gangbare perentelers. Dat is niet zo bij tomaten. Nu hangt dat vaak af van prijsschommelingen, maar in de jaren 2017-2019 was voor gangbare perentelers de winst circa € 0,04 per kilo, terwijl dat tussen de € 0,20 en € 0,70 lag voor biologische perentelers.

Bij tomatentelers werd in die jaren weer meer verdiend door de gangbare bedrijven. De verschillen tussen biologische en gangbare tomatenbedrijven zijn echter zeer groot in omvang en teelt en eigenlijk lastig te vergelijken.

Ook gangbare peren licht marge

De consument betaalde gemiddeld in de periode 2017-2018 voor gangbare peren € 1,47 per kilo, tegenover € 3,98 per kilo voor biologische peren. Supermarkten voegen € 0,46 aan kosten toe voor gangbare peren en € 1,37 voor biologische peren. De winstmarge van de supermarkten was voor gangbare peren gemiddeld heel licht positief (1%) en voor biologische peren negatief (-7%). De verschillen tussen de supermarkten zijn groot, met name voor biologische peren, schrijven de onderzoekers.

Eén reactie

  • P. Verschuren

    Dus biologische producten worden gesponsord door gangbare in de retail. Zou eenzelfde winstmarge worden gehanteerd dan waren bio producten dus onverkoopbaar. Duurzaamheid is blijkbaar een rekbaar begrip. Ik heb er zelf niet voor gekozen om mijn biologische collega's te sponsoren. Ik kan het geld zelf ook goed gebruiken om de administratieve lasten van de planetproof certificering mee te betalen. Waarom is er eigenlijk geen wetgeving om de margeverdeling gewoon vast te leggen? Dan is het gedaan met dit soort flauwekul. Vanuit milieuoogpunt is er geen enkele rechtvaardiging voor deze manier van handelen.

Of registreer je om te kunnen reageren.