Doorgaan naar artikel

Veiling Zaltbommel stevent af op 15% groei in 2020

De omzet van Veiling Zaltbommel zal dit jaar groeien met ongeveer 15%. Een door de leden goedgekeurd meerjarenplan mikt op verdere groei van 5 tot 10% per jaar.

Zaltbommel nam eerder dit jaar afscheid van directeur Peter van Osch, die sinds 2004 de leiding had over de veiling. Het besluit om samen met een extern bureau van buiten de tuinbouw te kijken naar de strategie werd echter al samen met Van Osch genomen. De hoofdlijn van het veilingbeleid zal ook niet veranderen, zegt voorzitter René Simons.

“De hoofdlijn blijft hetzelfde. We zijn een flexibele speler op de markt voor met name zachtfruit. Het bedienen van onze kopers, snel en langs korte lijnen, is met die producten heel belangrijk.”

Groei in zachtfruit

Zaltbommel had in 2019 een omzet van € 52 miljoen, gerealiseerd met het product van ruim 300 telers. De groei dit jaar wordt met name weer gerealiseerd met aardbeien, frambozen en ander zachtfruit. “Daar gaan we ook in de komende jaren op zoek naar groei, zowel bij de huidige leden als mogelijk met nieuwe leden.” Verder wordt de samenwerking met de Belgische Veiling Hoogstraten voortgezet.

Lees verder onder de foto

René Simons teelt onder meer frambozen in de kas in het Brabantse Haaren. - Foto: Vidiphoto

René Simons teelt onder meer frambozen in de kas in het Brabantse Haaren. – Foto: Vidiphoto

Actieve rol leden in afzet

Het meerjarenplan, zoals dat is opgesteld samen met adviesbureau Flamma BD, is inmiddels goedgekeurd door de leden. Omdat Zaltbommel niet meer gecertificeerd is voor de GMO-regeling, heeft de coöperatie de handen vrij om de leden die dat willen een actieve rol te geven in de afzet en het directe contact met de klanten.

“Die klanten zijn met name de serviceproviders en niet zozeer de retail, aldus Simons. Hij geeft ook aan dat nu de zoektocht naar een nieuwe directeur in een hogere versnelling zal worden gezet. “We wilden eerst de strategie vaststellen.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin