Doorgaan naar artikel

‘AGF-beurs Madrid in oktober is beter voor inkoop’

Categoriemanager Maarten van ’t Hof van supermarktketen COOP denkt dat een beurs als Fruit Attraction in Madrid meer kan opleveren dan de Fruit Logistica.

Van ’t Hoff heeft in Berlijn op zich een goede beurs gehad, maar de timing in februari is niet handig. Oktober is beter, als in Madrid Fruit Attraction plaatsvindt. “Daar zit je in oktober voor het begin van het seizoen, daar kun je leveranciers nog op scherp zetten en vertellen wat je van ze verwacht. Op de Fruit Logistica in Berlijn ben ik nu al meer dan 10 keer geweest en ik moet zeggen dat het in Berlijn steeds meer van hetzelfde wordt en het is midden in het seizoen.”

Maarten van 't Hoff, categoriemanager bij COOP. - Foto: AGF.nl

Maarten van ’t Hoff, categoriemanager bij COOP. – Foto: AGF.nl

Zoeken naar betere sourcing

Van ’t Hof heeft interessante leveranciers gespot in Berlijn en zijn netwerk onderhouden. Zo sprak hij woensdagavond met een groep Nederlandse fruittelers over hun bedrijf. Voor de beurs koos Van ’t Hof ervoor geen afspraken te maken en zo zelf zijn keuze te maken in leveranciers. “We gaan niet naar de beurs om een container ananassen te kopen. We werken al jaren met dezelfde leveranciers, dus zijn we niet echt op zoek naar nieuwe leveranciers.” Toch erkent de inkoper dat hij ook kijkt of hij zijn sourcing kan verbeteren door een betere kwaliteit of prijs elders te krijgen. Of dat tot nieuwe contracten leidt, kan hij niet zeggen.

Geen verrassingen

De beurs heeft hem wel opgeleverd dat hij beter inzicht heeft gekregen in verschuivingen in productie of welke partijen investeren, maar echt verrassingen blijven uit. “Als een leverancier iets presenteert dat wij niet kennen, zou dat slecht zijn. Dan zouden wij ook ons werk niet goed doen.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin