Doorgaan naar artikel

Hitte- en vorstjaar schudden exportrecord op

Hitte en droogte leidden tot meer export naar Zuid-Duitsland, maar Duitsland als gehele markt viel terug in 2018, met appel als uitzondering.

Eerder was al bekend dat Nederland opnieuw een record boekte in 2018 met de totale export van groente en fruit uit Nederland en de doorvoer. Het CBS en Wageningen Economic Research hebben nu meer inzicht gegeven in de exportontwikkeling in 2018. De cijfers worden traditioneel bekend gemaakt bij de start van de grote Duitse consumentenvoedingsbeurs Grüne Woche in Berlijn.
Lees verder onder de tweet.

Tomatenmisère

Bij tomaat, het grootste exportproduct naar Duitsland (in de categorie groente en fruit), ontwikkelde de Duitse markt zich in 2018 teleurstellend. Nederland heeft nog wel het grootste aandeel als buitenlandse leverancier, maar het aandeel daalde 2 procentpunt naar 58%. De exportwaarde tomaten naar Duitsland daalde harder met 9%. Dat komt door een forse prijsval in Nederland in de zomer toen de productie piekte door overvloed aan zon. De matige ontwikkeling van de tomatenmarkt sinds begin 2018 leidde ook tot een lagere groenteninvoer uit Spanje. Die wordt door de analisten geschat op een daling van 13%. Er was gewoon minder ruimte op de tomatenmarkt door de Nederlandse hoge productie.

Naar alle EU-landen gemiddeld werd 4% minder exportwaarde gerealiseerd voor tomaat. Het Verenigd Koninkrijk ontwikkelde dan juist wel weer beter. De totale groentenexport bleef met € 6,6 miljard gelijk aan 2017.

Lees verder onder de grafiek.

Zuid-Duitsland valt op

Opvallend is dat Nederlandse exporteurs in Zuid-Duitsland wel meer volume wisten af te zetten. Dat wordt mogelijk verklaard door krapte in Zuid-Europese landen. De stijging van de exportwaarde bedroeg in Zuid-Duitsland 7%.

Bij de fruitexport deed het Nederlandse fruit goed mee in de exportgroei. In de totale exportwaarde fruit van € 6,0 miljard had € 1,4 miljard betrekking op Nederlands fruit. Dat was in 2017 € 1,7 miljard. Veel daarvan is te verklaren door de hoge appelprijzen na de vorstschade in 2017. In het eerste halfjaar van 2018 kwam daardoor meer ruimte op de Duitse markt. Daardoor konden Nederlandse exporteurs de exportwaarde opkrikken met € 50 miljoen. Het aandeel van Nederlandse leveranciers bedroeg 25% (21% in 2017). De belangrijkste leverancier Italië moest ruimte prijsgeven en kwam op een aandeel uit van 38% van de totale appelimport in Duitsland. Dat was 44% in 2017.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin