Doorgaan naar artikel

Sector wil btw-vrijstelling AGF zoals ‘lightdrank’

De groente- en fruitsector wil dat het kabinet het plan voor btw-verhoging op groente en fruit terugdraait nu voor water en ‘lightdrankjes’ plannen bestaan voor btw-vrijstelling.

Volgens GroentenFruit Huis bewijst het plan voor lightfrisdrank dat het mogelijk is om voor gezonde producten een lager btw-tarief in te voeren. Het argument van het kabinet dat geen btw-uitzonderingen te maken zijn, vervalt nu volgens GroentenFruit Huis.

Per 1 januari stijgt het btw-tarief voor groente en fruit van 6% naar 9%, als onderdeel van een brede btw-verhoging. Een pleidooi om voor groente en fruit een uitzondering in te stellen, kreeg geen gehoor.

‘Niet Coca-Cola sponsoren’

GroentenFruit Huis doet nu nogmaals een beroep op de overheid om ook het btw-tarief voor groenten en fruit te herzien. “Een verhoging van de consumptie van groenten en fruit, heeft evenals een verhoging van water en andere caloriearme dranken een gunstig effect op de volksgezondheid”, aldus Gert Mulder, directeur GroentenFruit Huis.

Belangenclub Foodwatch wijst de plannen af om lightdrank goedkoper te maken en zo ‘Coca-Cola’ te sponsoren in plaats van gezondheidswinst te halen door groente en fruit goedkoper te maken. De belangenclub voerde campagne tegen de btw-verhoging op groente en fruit.

Alle Nederlanders aan Schijf van Vijf

Volgens het Algemeen Dagblad meldt het nationaal Preventieakkoord dat in 2040 alle Nederlanders groenten en fruit eten volgens de Schijf van Vijf, meer water of calorieloze dranken nuttigen en hoeveelheden calorieën binnenkrijgen die passen bij hun lengte, leeftijd en leefstijl.

Juist daarom begrijpt Mulder de btw-verhoging niet. “Groenten en fruit vormen een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Juist in de lagere inkomensgroepen blijft de consumptie van groenten en fruit achter bij de dagelijks aanbevolen hoeveelheid volgens de Schijf van Vijf.”

“Het regeerakkoord is voornemens de btw op groenten en fruit te verhogen naar 9%. Dit betekent een hogere prijs voor de consument. Een prijsverhoging die juist voor consumenten uit de lagere inkomensgroepen een drempel kunnen vormen om de benodigde verandering van hun eetpatroon te bewerkstelligen.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin