Home

Nieuws

Marketeers misbruiken gezondheidsimago groente

Al te vaak koketteren fabrikanten met groente en fruit in producten die daarvan maar weinig bevatten.

Lokgroente, dat is de fraaie term die de Consumentenbond gebruikt voor de soms wel erg uitbundige afbeeldingen van groente en fruit op voedingsmiddelen, die in werkelijkheid daarvan maar een paar schamele procenten bevatten. De Gezondgids van de Consumentenbond waarschuwt tegen het gezondheidssausje, dat uit marketingoverwegingen wordt gegoten over aardbeientoetjes, paprikacrackers en groentechips.

Op de cover van de Gezondgids van de Consumentenbond prijkt bloemkoolrijst. Laat dat product nu net een goed voorbeeld zijn met een daadwerkelijk hoog gehalte bloemkool. – Foto: Consumentenbond
Op de cover van de Gezondgids van de Consumentenbond prijkt bloemkoolrijst. Laat dat product nu net een goed voorbeeld zijn met een daadwerkelijk hoog gehalte bloemkool. – Foto: Consumentenbond

Kleine letters op verpakking liegen niet

Het staat netjes achterop de verpakking. In kleine lettertjes staan de percentages vet, suiker en zout vermeld die in groentechips zitten. Best veel. Daar staat dan tegenover dat er ook veel vezels in zitten. Maar of dat de balans dan positief doet uitslaan?

Verse groente en fruit geeft grootste gezondheidswinst

Hoeveel vitamines er overblijven na het frituren van de in plakjes gesneden wortels, rode bietjes en pastinaken, is nog nooit goed onderzocht. Wat wel uit elk serieus onderzoek naar voren komt is dat verse groente en fruit de grootste gezondheidswinst opleveren. Dat iedereen dat weet, bewijst alleen al het feit dat marketeers zo gretig gebruik maken van lokgroente op hun verpakkingen en in productbenamingen.

Of registreer je om te kunnen reageren.