Doorgaan naar artikel

Franse telers omarmen residuvrij logo

Franse tuinders omarmen het Zero Residu-label dat afgelopen najaar is gelanceerd voor tomaten en aardbeien.

Dit jaar verwachten de Fransen 300 miljoen kilo groente en fruit onder het logo te zullen verkopen. De primeur van het Zero Residu-label was vorig jaar voor het Zuid-Franse telerscollectief Paysans de Rougeline. Inmiddels hebben teelt- en handelsorganisaties uit heel Frankrijk, gespecialiseerd in verschillende producten, zich aangesloten.

De komkommers, prei, asperges, frambozen, appels, wortels, sla en nog meer dan 10 producten mogen niet meer dan 0,01 milligram residu per kilo bevatten. Een onafhankelijk Frans laboratorium controleert dat.

Juist communiceren

Critici stellen dat het aanprijzen van residuvrije groente en fruit de suggestie wekt dat elk spoor van gewasbeschermingsmiddelen – ook binnen de wettelijk toegestane limiet – schadelijk voor de gezondheid zou zijn. Directeur van Rougeline Gilles Bertrandias zegt op Fruitnet.com dat dat een kwestie is van het logo op de juiste wijze communiceren.

Het Zero Résidu logo van de Franse telers van groente en fruit. - Foto: Ton van der Scheer

Het Zero Résidu logo van de Franse telers van groente en fruit. – Foto: Ton van der Scheer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin