Doorgaan naar artikel

Marktaandeel biologisch stijgt naar 7% in 2025

Het marktaandeel van biologische producten stijgt in de komende jaren van 3% nu naar 7% in 2025.

Ten opzichte van het buitenland heeft Nederland nog wel een achterstand in te halen. In Denemarken is het biologische marktaandeel ruim 8%, terwijl het marktaandeel in Duitsland op ruim 4% ligt. Dat meldt Rabobank.

De afgelopen 5 jaar is de afzet van biologische voeding in Nederland met gemiddeld 10% per jaar gestegen, terwijl de voedingsmarkt als geheel maar 1% per jaar groeide. De sterkst groeiende categorieën biologische voeding zijn eieren, brood en banket, vlees, soep en babyvoeding. Prijs is ook in het biologisch segment een belangrijke aankoopfactor; producten zijn duurder als zij sterk bewerkt zijn of gemaakt zijn van schaarse grondstoffen.

Consument kiest voor biologisch omdat:

Belangrijke redenen waardoor consumenten kiezen voor biologisch zijn:

  1. Vertrouwen in biologische keten. Consumenten gaan ervan uit dat biologisch voedsel veilig is, duurzaam is geproduceerd en dat de keten transparant is over de herkomst van producten;
  2. Gezonder dan gangbaar voedsel. In de ogen van veel consumenten wordt biologisch als gezonder gezien dan gangbaar geproduceerd voedsel;
  3. Toenemend aanbod maakt biologische producten toegankelijker. De sterke groeicijfers en het toenemende marktaandeel leiden ertoe dat de grote supermarktketens en discounters hun aanbod van biologische producten verbreden.

De verwachting is dat het prijsverschil tussen biologisch en regulier verder afneemt. Dat komt door verdere professionalisering van de keten en een hogere rotatiesnelheid op het schap.

Share this

Afbeelding
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin