Doorgaan naar artikel

Scelta stapt in Vleesvervanger-startup Boon

Op de groeiende markt van vleesvervangers neemt Scelta Mushrooms een aandeel in Boon Foodconcepts.

Het jonge bedrijf Boon Foodconcepts uit Den Bosch gaat in samenwerking met Scelta Mushrooms de grens over. De bonenburgers, -ballen en verse maaltijden vinden al hun weg naar de grote Nederlandse supermarkten AH, Jumbo en de bij Superunie aangesloten ketens. Tijd voor de volgende stap, aldus directeur en grondlegger van het bedrijf Michael Luesink.

“We bestaan pas sinds februari 2015. Ik won het jaar daarvoor als student aan de HAS in Den Bosch met dit concept de Foodmanship-prijs voor studenten Food innovation. In het vervolg van het winnen van die prijs kwam ik ook in contact met Jan Klerken van Scelta.”

100% plantaardige alternatieven

Luesink heeft met bonen ongeveer dezelfde missie als Klerken met champignons. Méér met het product doen dan alleen maar in potjes stoppen – of in het geval van champignons in blauwe bakjes – en verkopen. “Wat wij met Boon willen is 100% plantaardige alternatieven bieden voor consumenten. We liggen nu dus in het vegetarische schap en met onze verse maaltijden zoals Boon Chili, Boon Burrito of een Boon Chiliburger met tomatensalsa bedienen we dezelfde consument, die niet altijd of helemaal geen vlees wil eten.”

De producten van Boon hebben snel hun weg gevonden naar de supers in Nederland. - Foto: Ton van der Scheer

De producten van Boon hebben snel hun weg gevonden naar de supers in Nederland. – Foto: Ton van der Scheer

Distributienetwerk en productontwikkeling

De samenwerking met Scelta Mushrooms houdt in dat Boon een losstaande BV blijft, waarin Scelta participeert. Boon kan daarmee ten volle profiteren van het internationale distributienetwerk en de expertise op het gebied van product- en marktontwikkeling. “We zijn bijvoorbeeld allebei al bezig met het verminderen of zelfs helemaal elimineren van zout in onze producten. Hoe je dat kunt doen zonder dat het ten koste gaat van de smaak van de producten, daar doet Scelta al veel onderzoek naar.”

Eerst in Europa

De stap naar het buitenland zal in eerste instantie worden gezet naar de grote buurmarkten in Duitsland, Groot Brittannië en Scandinavië. “De strategie daarvoor gaan we in 2018 uitstippelen. Eerst focussen we ons dit jaar nog op een aantal introducties voor de Nederlandse markt.

Voor de levering van hoofdingrediënt bonen werkt Luesink van meet af aan nauw samen met Nederlandse telers. De andere groenten die nodig zijn voor de burgers, ballen en maaltijden worden ingekocht via groentesnijderijen en -verwerkers.

Contact met tomatenteler

“Maar we staan zeker open voor direct contact met telers van bijzondere groente. Zo ben ik ook aan de lekkere tomaatjes voor in onze salsa gekomen. Die komen van een tomatenteler met wie ik in contact kwam; we gebruiken zijn resttomaten die niet geschikt zijn voor de versmarkt. Perfecte verwaarding van een reststroom.”

Scelta al groot in verwerkt
Scelta Mushrooms is sinds 1993 actief in het bewerken van meer dan alleen maar verse champignons. Jan Klerken bouwde daarvoor in 2002 het Scelta Institute in Venlo. Het bedrijf is van meet af aan ook bezig geweest met het verwerken van champignons in snacks, balletjes en burgers. De prijswinnende Fingerfood balls zijn daar een goed voorbeeld van. Eerder dit jaar kwam het bedrijf in het nieuws met een investering van ongeveer € 25 miljoen in de bouw van vier verwerkingsfabrieken tegelijk, voor gedroogde, te verwerken en diepvries-champignons.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin