Doorgaan naar artikel

Carrefour strijdt tegen prijsdruk agf en concurrentie

Carrefour moet een antwoord vinden op prijsdruk bij vooral de agf-afdeling door concurrentie van budgetketens als Lidl.

Carrefour, de grootste supermarktketen van Frankrijk, presenteert voor het einde van het jaar plannen om de verkopen op de thuismarkt op te krikken. Daar kampt de supermarkt met sterke concurrentie en stagnerende omzet. Ook prijsdalingen van fruit en groente eisen er hun tol, met scherpere inkoop tot gevolg.

De verkopen in Frankrijk lagen in het derde kwartaal op vergelijkbare basis 0,9% lager dan een jaar eerder. De totale omzet van Carrefour ging juist met 0,5% omhoog, naar € 21,9 miljard.

Extra verkoopdagen

Volgens de vakbonden denkt Carrefour eraan om de situatie op te lossen door bijvoorbeeld meer winkels op zondag open te doen. Ook zouden diverse grote ‘hypermarkten’ overgedaan worden aan franchisers. Verder is een aantal hypermarkten te groot en daardoor te weinig productief.

“Er wordt hard gewerkt. Heb nog een paar weken geduld”, is alles dat financieel directeur Matthieu Malige nu nog kwijt wilde. Hij en topman Alexandre Bompard zijn recent aangetreden.

Marktleider

Carrefour was vroeger jarenlang verreweg de grootste speler voor de dagelijkse boodschappen in Frankrijk. Het marktaandeel is de laatste jaren flink geslonken, onder meer door de komst van budgetketens als Lidl.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin