Doorgaan naar artikel

‘Zet snel deur open naar digitaal transparante keten’

Consumenten kunnen relatief eenvoudig inzicht krijgen in groente- of fruitketens. Sectoren kunnen dat best collectief organiseren en organisaties toegang bieden.

Voor de zomer van 2017 kunnen hiervoor twee proeven gestart worden. Dat blijkt uit het verkennende onderzoek ‘Reis door de keten’ in opdracht van de Alliantie Verduurzaming Voedsel en het ministerie van Economische Zaken.

Verwacht wordt dat meer inzicht in herkomst van producten het begrip en het vertrouwen bij consumenten zal vergroten. Voor productie- en herkomstinformatie bestaan al systemen. Op groente en fruit worden al GlobalGAP nummers (GGN) vermeld. Deze nummers zijn conform de GS1 standaarden voor locatiecodering, de GLN (Global Location Number).

Gebruikers van systeem

Consumenten zijn niet persé de gebruikers van zo’n systeem. De kwartiermakers adviseren om voor de consument relevante data beschikbaar te maken voor onafhankelijke partijen die dit kunnen duiden voor de consument. Deze structuur is een ‘deur die wordt opengezet’. Het is aan de onafhankelijke partijen om deze informatie te duiden op een voor de consument relevante manier. Daarvoor moet eerst de kwaliteit van de informatie door de keten verbeteren, voordat het vertrouwen kan wekken bij consumenten.

De onderzoekers adviseren verder om naast de streepjescode voor kassascanning altijd een QR-code te gebruiken voor artikelcode, herkomst en website volgens de daarvoor geldende GS1 standaard.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin