Doorgaan naar artikel

Albert Heijn verdient meer met vers

Albert Heijn heeft het afgelopen kwartaal meer verdiend met de verkoop van versproducten als zuivel, vlees, groente en fruit.

Ook verkocht de supermarktketen meer online. Het marktaandeel, vorig jaar 33 procent, is volgens moederbedrijf Ahold gegroeid.

Een groter marktaandeel suggereert dat Albert Heijn terrein terugpakt op discounter Lidl en Jumbo. De omzet van Ahold in Nederland, mede bepaald door onder meer Bol.com en slijterij Gall & Gall, steeg 7,4 procent tot €2,8 miljard. Omdat fors is geïnvesteerd in online-activiteiten nam het bedrijfsresultaat maar 1,6 procent toe tot €129 miljoen.

De omzet steeg deels door de groei van het aantal winkels. Als voor dit effect wordt gecorrigeerd, rest een nog altijd behoorlijke groei van 4 procent. In een vraaggesprek op radio 1 sprak topman Dick Boer van een goede relatie met toeleveranciers. Als Albert Heijn groeit, groeien toeleveranciers volgens Boer mee.

Blik op België

Ahold ligt volgens Boer nog op koers voor halverwege 2016 te fuseren met het Belgische Delhaize. Door de deal treedt Ahold toe tot de wereldwijde elite van supermarktketens. Het afgelopen kwartaal opende Albert Heijn zelf haar 33ste winkel in België. In Duitsland telt Albert Heijn nu 6 gemakswinkels, vooral op stations, maar zijn groeiplannen voorlopig in de ijskast gezet.

Het Ahold-concern als geheel telt ook supermarktbedrijven in de VS en Tsjechië. De wat zwakkere euro maakt dat in de VS gerealiseerde omzet in euro’s hoger uitvalt. Het bedrijf als geheel zag daarom de omzet met 13 procent groeien tot €8,4 miljard.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin