Home

Nieuws 1 reactie

'Teler België beschermd tegen crisis door retail'

Belgische telers en boeren zijn beter beschermd tegen crises door het Belgische structurele ketenoverleg met gedragscode tussen supermarkten, handel, teelt en toeleveranciers.

Dat stelt de Belgische koepel voor supermarkten Comeos. Dat was ook terug te zien tijdens de Ehec-crisis, laat de supermarktkoepel weten. "Als zoiets gebeurt, wordt erover gesproken. Iedereen in de keten moet aan de kost kunnen komen. Als dat overleg er niet was, hadden we veel vaker crisisachtige situaties. Als we bijvoorbeeld zien dat de veevoerprijzen snel stijgen, kunnen we beter kijken hoe we dat proactief kunnen oplossen, dan dat we dat een jaar na dato constateren."

AH

Het Belgische ketenoverleg heeft in 2010 een gedragscode opgesteld, waaraan Albert Heijn zich nu ook gaat conformeren. De keten was eerst terughoudend, omdat de gedragscode bepalingen kent voor inkoop van Belgisch product. Albert Heijn belevert haar winkels in België nog uit het distributiecentrum in Tilburg, maar de gedragscode kent slechts een streven naar de verkoop van Belgisch product, mits het concurrerend in te kopen is. Dat trok Albert Heijn uiteindelijk over de streep, laat Comeos weten. "We weten dat Albert Heijn door de groei in België wel meer Belgische leveranciers zal krijgen."

Boerenbond

De gedragscode schrijft niet voor dat Albert Heijn de prijzen moet verhogen in de winkels. Wel heeft de Belgische Boerenbond laten weten dat het prijsbeleid van Albert Heijn onderwerp wordt in het eerstvolgende ketenoverleg. Het zou namelijk tot een prijzenslag leiden. Over de betalingstermijn voor afname van Belgisch product zegt de gedragscode feitelijk niets. Er staat in dat de wettelijke termijn van één maand gehandhaaft moet worden, maar afspraken tussen leverancier en afnemer kunnen daarvan afwijken. De woordvoerder van Comeos: "Er is een vrijheid om daarvan af te wijken in een overeenkomst tussen twee partijen. Wij weten niet wat onze leden afspreken. Dat is maar goed ook."

In Nederland is de uiterlijke wettelijke betaaltermijn twee maanden, maar er zijn mogelijkheden om dat op te rekken. Daarover ontstond vorig jaar rond Albert Heijn juist veel discussie.

Eén reactie

  • P Verschuren

    Hebben jullie geen NMA (of een BMA dan)?

Of registreer je om te kunnen reageren.