Home

Nieuws laatste update:16 dec 2014

Albert Heijn voert in stilte prijzenoorlog

Albert Heijn voert een stille prijzenslag. Sinds half oktober heeft Albert Heijn ruim 3700 prijsverlagingen doorgevoerd. Dat is beduidend meer dan in vergelijkbare periodes dit jaar. In ruim 3400 gevallen betreft het merkproducten. Slechts in 307 gevallen zijn de prijsverlagingen doorgevoerd in private label.

Albert Heijn voert de prijsverlagingen structureel door sinds week 43, met een opvallende piek in week 44. In die week werden ruim 800 producten in prijs verlaagd. Uit de analyse van de prijsverlagingen blijkt verder dat er opvallend veel prijsverlagingen in bier zijn doorgevoerd. Een kratje Warsteiner is sinds week 43 maar liefst 13 keer in prijs verlaagd. Ook kratjes Bavaria (12 prijsverlagingen), Heineken (10) en Grolsch (9) zijn onderdeel van de stille prijzenoorlog.

Andere retailers volgen

De prijsanalyse is in opdracht van Distrifood uitgevoerd door Inprijsverhoogd.nl. Thijs van der Tuin van de prijzensite: ‘We zien dat de andere retailers volgen. Plus heeft sinds week 43 ruim 2000 prijsverlagingen doorgevoerd. Hoogvliet zelfs bijna 3300.’

 

Webshop

De prijsverlagingen worden snel 
gevolgd door de concurrentie, omdat het prijspeil van Albert Heijn van dag tot dag tot op product-
niveau kan worden gevolgd dankzij de AH-webshop. Van der Tuin: ‘Jumbo heeft pas sinds kort zijn website geopend. Het is nog te vroeg hier uitspraken over te doen. We zien al wel dat Jumbo online met vijf verschillende prijslijnen werkt.’

Traffic drivers
Naast bier spelen de prijsverlagingen door Albert Heijn zich met name af in wasmiddelen/vaatwastabletten, pasta/de internationale keuken, in baby- en in drogisterijartikelen. Van der Tuin: ‘Het is moeilijk de agenda van Albert Heijn te achterhalen, maar het zijn allemaal productgroepen met merken die traffic drivers zijn. Je zou kunnen zeggen dat AH de concurrentie onder druk wil zetten, maar dan zouden zij de stille prijzenslag ook volgend jaar structureel moeten doortrekken. Het enige wat je nu kunt concluderen, is dat de consument op dit moment de enige is die profiteert.’ Van der Tuin noemt het verder opvallend dat AH geen reclame maakt voor de prijsverlagingen. ‘Het zou voor de hand liggen de consument erop te wijzen.’

Gewenste prijsafstand
In een reactie zegt AH iedere week prijzen te muteren in verschillende productcategorieën. ‘Daarbij kijken we naar prijsontwikkelingen in de markt en hanteren we regels met betrekking tot de gewenste prijs-afstand. Wij richten ons niet op 
specifieke producten en prijsmutaties van de afgelopen tijd zeggen niks over toekomstige prijsontwikkelingen.’

Peter Garstenveld

Of registreer je om te kunnen reageren.