Home

Nieuws 2 reacties

Herkomstaanduiding groente in winkels rommeltje

Een steekproef in vier verschillende supermarkten in het midden van het land laat zien dat alleen al bij glasgroente meerdere fouten met herkomst worden gemaakt.

Consumenten kregen in vier gevallen de verkeerde herkomst vermeld op de prijskaartjes. In twee gevallen was geen herkomst te achterhalen op prijskaartje, krat of productsticker.

Een winkel van Emté maakte het wel erg bond met Spaanse tomaten die als Nederlandse werden verkocht, maar ook snacktomaten en gele paprika die als Spaanse werden aangeduid, maar waar Nederlandse in de schappen lagen. Bij de snacktomaten werd de aanduiding 'import' aangegeven als land van herkomst, maar het ging om Nederlandse.

Albert Heijn maakte een fout bij de aubergine die als Nederlandse werd aangeduid op het prijskaartje van de winkel, maar waar het duidelijk om Spaanse aubergine ging.

Bij een winkel van Plus lagen gesealde rode en gele paprika zonder herkomstaanduiding op verpakking, prijskaartje of productsticker. Gezien de uitstraling en vorm van het product moet het om Spaanse gaan.

Bij een winkel van Lidl waren alle geprinte prijskaartje correct weergegeven.

Laatste reacties

  • P Verschuren

    Het is alsof je de lengte van een voetbalveld wil weten, je gaat met een passer nauwkeurig de dikte van de lijn meten en komt op 15,35 cm, vervolgens schat je in dat het veld ongeveer 120 lang is en je zegt dan dat de lengte van het veld 120,1535 precies is. Zo is het eigenlijk met de voedselveiligheid gesteld qua tracking en tracing. Op de productiebedrijven wordt alles tot 2 cijfers na de komma nagemeten en in de rest van de keten gooit men er uit de verte met de pet naar.

  • K Meijaard

    Herkomst in de winkels kan en moet beter. Want stel er komt een Milieudefensie lid en die koopt product om op residu te testen. Dan komen daar wel verkeerde conclusies uit! Ik ben het met Verschuren eens dat de kweker op de mm moet werken en de super maar aanrommelt zonder dat daar sancties op liggen. In het verleden wel kwaad winkel personeel mee gemaakt als ik iets over herkomst zei, dat ligt vooral in het voorjaar gevoelig (dan zie je nogal eens buitenlands product als nederlands aangeboden).
    Hopelijk gaan ze winkels een aanpakken en controleren.

Of registreer je om te kunnen reageren.