Home

Nieuws 1 reactielaatste update:29 okt 2014

Promotiegeld EU na boycot niet benut

Het extra geld dat beschikbaar was gesteld voor promotie van Europese landbouwproducten door de Europese Commissie wordt niet volledig benut.

Dit meldt persbureau Agra Europe. In totaal zal voor promotiedoeleinden bijna €39 miljoen GLB-geld geïnvesteerd worden, terwijl het beschikbare budget verdubbeld was naar €60 miljoen vanwege de Russische boycot.

De Commissie heeft 27 programma's geselecteerd, die de komende drie jaar zullen gaan lopen. Hiermee moet Europees product zowel binnen als buiten de EU gepromoot worden. Voorwaarde bij het verkrijgen van het EU-geld is dat de helft van de kosten door organisaties zelf betaald wordt. In totaal bedraagt de investering voor het promoten van landbouwproduct dan ook nagenoeg €78 miljoen. De volledige potentie zou niet zijn waargemaakt omdat er onvoldoende geschikte aanmeldingen waren.

De ingediende promotieplannen zijn gericht op de sectoren groente en fruit, zuivel, rund-, kalfs- en schaapsvlees en op de biologische sector. In april is er een tweede ronde, waarbij opnieuw aanspraak gemaakt kan worden op EU-geld om Europese landbouwproducten te promoten.

Kirsten Graumans

Eén reactie

  • P Verschuren

    Het probleem is de co-financiering, niemand kan (of wil) geld steken in promotie. Het rendement van promotie wordt niet of nauwelijks ingezien. Zelfs als het wel zo is kun je weinig met een lege portemonnee.

Of registreer je om te kunnen reageren.