Home

Nieuws laatste update:21 okt 2014

Jumbo schrapt deel aanbiedingen

VEGHEL – Jumbo gaat een deel van zijn aanbiedingen schrappen om zo het Every day low pricing-imago van de formule op te vijzelen.

De supermarktketen uit Veghel wil begin 2015 afscheid nemen van een aantal acties. De wijzigingen in het aanbiedingenbeleid werden onlangs aangekondigd tijdens een onder-
nemersdag van de formule uit Veghel. Dat bevestigen diverse aanwezigen onafhankelijk van elkaar tegenover Distrifood.

Minst sterke aanbiedingen
Het gaat om acties die door het bedrijf worden gezien als de minst sterke aanbiedingen uit de Jumbo-stal. Eén van de onderdelen die op de nominatie staat om definitief te verdwijnen is de actie 10 procent korting. ‘Ze stoppen met de mindere goden. Op deze manier wil de formule als het ware weer terug naar de EDLP-basis’, zegt één van de bronnen. De supermarktketen zou volgens de aanwezigen het aantal (instore) aanbiedingen verlagen van twintig naar veertien.

Nooit uitspraken
Jumbo bevestigt noch ontkent 
tegen Distrifood dat het gaat schrappen in de lijst bestaande Jumbo-acties. ‘Dit heeft betrekking op onze commerciële strategie. Hierover doen wij nooit uitspraken’, zegt Jumbo-woordvoerder Maurice Nieuwland in een reactie.

 

Folder

Duidelijk is dat Jumbo als EDLP-formule in de loop der tijd veel meer gebruik is gaan maken van verschillende soorten aanbiedingen. Zo opent de folder van Jumbo van deze week met een zogeheten Superdeal (drie vleesproducten voor €6), waarna een 50 procent kortings-
actie, ‘het tweede product voor de halve prijs’ en ‘twee producten 
samen voor een bepaald bedrag’ volgen in het binnenwerk van de folder. Op de achterzijde staat wederom een Superdeal (1+1 gratis-actie).

Helft meer
Met name de overname van C1000 is een ijkpunt wat betreft het 
opvoeren van het aantal acties. 
Nadat Jumbo in 2011 bekendmaakte C1000 over te nemen, week de formule stapsgewijs steeds meer 
af van zijn EDLP-strategie. Uit cijfers van PCNData bleek begin 2013 
dat Jumbo in 2012 wekelijks ruim dertig aanbiedingen in de folders plaatste, de helft meer dan in 2011.

Lokaal stunten
Dramatische omzetverliezen van voormalige C1000-winkels die zijn omgebouwd naar Jumbo werken ook mee aan dit proces. Verschillende nieuwe Jumbo’s die onder C1000 een hoog actieaandeel hadden én Jumbo-zaken die nog C1000’s in het marktgebied hebben, zagen in de eerste weken de omzet zakken naar een bedenkelijk niveau. Ze werden geconfronteerd met een dalende omzet, omdat klanten de prijsacties van C1000 missen. Daarom mogen nieuwe Jumbo-ondernemers tegenwoordig toch lokaal stunten.

Herman te Pas

Of registreer je om te kunnen reageren.