Home

Nieuws

‘Aldi en Lidl nemen grote vlucht’

DOETINCHEM – Directies van de Nederlandse supermarktformules verwachten dat het gezamenlijk marktaandeel van Aldi en Lidl de komende jaren fors toeneemt.

Ruim 40 procent van de directies denkt dat Aldi en Lidl in 2020 een gezamenlijk marktaandeel zullen hebben dat mogelijk 2,5 procent hoger ligt. De helft denkt zelfs aan een 2,5 tot 5 procent hoger marktaandeel. Een minderheid verwacht dat Aldi en Lidl meer dan 5 procent marktaandeel zullen winnen. Het gezamenlijk marktaandeel van de discounters ligt nu op ruim 16 procent. Geen enkele topman denkt dus dat de Duitse harddiscount op de Nederlandse markt omzet gaat inleveren.

Dumpsupers marginaal
Wat betreft de absolute onderkant van de markt zijn de hoofddirecties eensgezind: voor dumpsupers als Gekke Gerrit, Megafoodstunter en Palletvoordeel is slechts een marginale rol weggelegd. ‘Hun rol blijft de komende jaren beperkt’, stelt bijna 60 procent. Naar aanleiding van het gezamenlijke eeuwfeest van Distrifood en Foodmagazine, dat deze week wordt gevierd, ontvingen de directies een vragenlijst. Veertien ketens, goed voor de helft van de omzet in de Nederlandse supermarkten, verleenden hun medewerking aan het onderzoek. Daarmee geeft het een representatief beeld van wat leeft op de hoofdkantoren. Harddiscounters onthielden zich van hun mening.

Consolidatie

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat strategen op de hoofdkantoren de consolidatie als min of meer afgerond beschouwen, al sluiten ze een enkele fusie of overname niet uit. Het aantal supermarkten in Nederland zal volgens hen afnemen en de winkels zullen de komende jaren nog steeds in grootte toenemen. Groei moet komen uit verdere uitbreiding van het privatelabel-
aandeel en een hoger prijspeil.

Daling A-merken
Ruim 85 procent is het eens met de stelling dat de afname van het marktaandeel van A-merken onverminderd voortzet. Daarbij verwacht het merendeel van de hoofdkantoren dat het promotieaandeel gelijk blijft of licht stijgt.  Het aandeel van online in 2020 blijft volgens de hoofdkantoren 
relatief beperkt. 36 procent ziet een omzetaandeel van online binnen food tussen de 1 en 3 procent. Ruim 40 procent schat het tussen de 3 en 5 procent.

Peter Garstenveld

Of registreer je om te kunnen reageren.