Doorgaan naar artikel

‘Crisis heeft voedingssector fors veranderd’

Vijf jaar crisis (vanaf oktober 2008) heeft de Nederlandse voedingssector fors veranderd.

Voeding is belangrijker geworden bij consumenten. Er is een afkeer van fabrieksvoeding ontstaan en meer voorkeur voor pure primaire producten en grondstoffen.

Er is veel minder buiten de deur gegeten. Het marktaandeel in voedingsverkopen van alle restaurants en kantines daalde van 34,2 procent naar 30,7 procent. En het marktaandeel van alleen al de supermarkten steeg van 44,7 naar 51,5 procent, stelt onderzoeksbureau Foodservice Instituut Nederland (FSIN). De speciaalzaak, zoals groenteboer, verloor 13 procent omzet.

Sinds dit jaar lijkt echter een kentering gekomen. De ‘vanzelfsprekende’ groei bij supermarkten is nu echter sinds de zomer van 2013 weggevallen. De kerstomzet bij supermarkten daalde. De helft van de restaurants heeft met kerst zelfs beter gescoord. De consument geeft (op bepaalde tijden) nog steeds veel geld uit aan buitenshuisconsumptie, maar doet dat veel bewuster. Dat is niet alleen in Nederland het geval, maar in de hele Westerse wereld.

Volgens FSIN-directeur Jan Willem Grievink schept de nieuwe ontwikkeling nieuwe businesskansen en nieuwe randvoorwaarden. “We noemen dat de ‘nieuwe nuchterheid’ die de hele Westerse foodketen gaat beïnvloeden, van horecaformules tot en met boeren en tuinders.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin