Home

Nieuws 1 reactie

McDonald’s wisselt slaleverancier niet voor paar cent

Leveranciers van McDonald’s moeten ook kunnen verdienen in vaste afzetrelaties.

De hamburgerketen gaat niet voor een paar cent van leverancier varanderen. De keten liet in een campagne ‘Ook dat doet McDonald’s’ meer zien van de eigen inkoop. Zo werd in 2012 1,5 miljoen kilo ijsbergsla afgenomen, los van andere slasoorten voor de maaltijdsalades. De ijsbergsla wordt op vrijwel alle broodjes hambuger gebruikt. Die vaste inkooprelaties zijn nodig om de hoge kwaliteitseisen waar te maken. Een leverancier moet binnen drie uur kunnen vertellen waar een product vandaan komt en welke stappen het heeft doorlopen.

Van Gorp Greenfood is die slaleverancier van McDonald’s. Dochterbedrijf Dutchgrowers teelt de sla in de zomer op zo’n 220 hectare. De sla moet binnen 24 uur op de hamburger liggen, daarvoor is een intensieve keten nodig vanaf afsnijden, keuring, versnijden, wassen met ijswater en verpakken. Een controle met metaaldetector is de laatste handeling voordat de sla wordt uitgeleverd.

Voor de salades gebruikt McDonald's een salademix met de slasoorten ijsbergsla, romana, groene batavia en lollo rosso. Daarnaast zitten er wortelen in, frisee, en de minder bekende groenten tatsoi en baby spinazie

Eén reactie

  • P Verschuren

    Ik begrijp niet dat deze keten ongestoord mag uitbreiden terwijl groentetelend Nederland zich moet verantwoorden of MRL waarden wel verantwoord zijn. Consumenten organisaties slaan de plank ver mis.

Of registreer je om te kunnen reageren.